Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2371371_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 343:
Hvad agter ministeren at foretage sig for at sikre, at 34.000 Nor-
wegian-kunder får udbetalt deres tilgodehavende?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Trafikstyrelsen er kompetent myndighed til at behandle klager
over eksempelvis aflyste flyvninger fra danske lufthavne og fra luft-
havne beliggende uden for EU, hvis luftfartsselskabet er et EU-re-
gistreret selskab, jf. passagerrettighedsforordningen (EF)
261/2004.
Styrelsen udstedte den 13. oktober 2020 et påbud mod 12 luftfarts-
selskaber, heriblandt Norwegian, med det formål at sikre, at passa-
gerer fik refunderet deres ubrugte flybilletter som følge af covid-19-
pandemien. Styrelsen fastsatte i påbuddet tidsfrister for, hvornår
pengene senest skulle være tilbagebetalt. Styrelsen oplyste endvi-
dere, at de luftfartsselskaber, der ikke efterlevede styrelsens påbud,
kunne forvente at blive politianmeldt for manglende overholdelse
af bestemmelserne om refusion i forordningen.
På den baggrund politianmeldte styrelsen i december 2020 og ja-
nuar 2021 i alt 11 luftfartsselskaber med anmodning om bødestraf.
Norwegian var ét af disse selskaber, da det blev vurderet, at selska-
bet ikke havde efterlevet styrelsens påbud om at sikre tilbagebeta-
ling af ubrugte flybilletter. Det er nu op til Anklagemyndigheden at
vurdere styrelsens indstilling om at pålægge Norwegian en bøde og
i givet fald størrelsen heraf.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om, hvad ministeren agter at foretage sig for at sikre, at 34.000 Norwegian-kunder får udbetalt deres tilgodehavende, til transportministeren
2371371_0002.png
Side 2/3
Selvom styrelsen har politianmeldt 11 ud af de i alt 12 luftfartssel-
skaber, som var omfattet af påbudsprocessen, er det styrelsens vur-
dering, at det udstedte påbud på tværs af de 12 luftfartsselskaber,
har haft en tydelig, positiv effekt på hastigheden af tilbagebetaling
af ubrugte flybilletter.
Det udstedte påbud af 13. oktober 2020 forpligtede de 12 luftfarts-
selskaber, heriblandt Norwegian, til at tilbagebetale ubrugte flybil-
letter, uanset om man som passager har indsendt en klage til sty-
relsen.
Det kan dog supplerende til ovenstående oplyses, at styrelsen pr.
25. marts 2021 har 296 verserende sager mod Norwegian, hvor
passagerer har gjort krav på bl.a. refusion af ubrugte flybilletter
og/eller kompensation. Styrelsen er fuldt ud opmærksom på den
beklagelige situation, som flere passagerer er sat i som følge af
Norwegians fremlagte reorganiseringsplan.
Ifølge Norwegians egne oplysninger er målet med reorganiserings-
processen at sikre virksomheden til fordel for kunder, medarbej-
dere og investorer, og at passagerer med krav fra efter den 18. no-
vember 2020 er sikret tilbagebetaling i af deres berettigede krav.
Det er på baggrund heraf styrelsens forventning, at Norwegian vil
igangsætte en tilbagebetaling til de passagerer, der måtte have et
tilgodehavende hos Norwegian.
I forhold til krav fra før den 18. november 2020 har Norwegian op-
lyst, at passagerer alene vil få delvis tilbagebetaling af deres beret-
tigede krav. Uagtet denne udmelding fortsætter styrelsen i over-
ensstemmelse med bestemmelserne i passagerrettighedsforordnin-
gen den normale sagsbehandling af de 296 sager samt eventuelle
kommende sager, hvor passagerer har ret til fuld refusion for afly-
ste flyafgange.
Styrelsen vil derfor også fortsætte med at politianmelde Norwegian
på enkeltsagsniveau i de situationer, hvor styrelsen har truffet en
afgørelse, som forpligter selskabet, men hvor passageren på trods
af dette ikke modtager eksempelvis refusion for ubrugte flybillet-
ter. Styrelsen vil først afvise at behandle klagesager, hvis der fore-
ligger et endeligt konkursdekret over et luftfartsselskab. Indtil
dette tidspunkt vil styrelsen derfor behandle klagesager i overens-
stemmelse med passagerrettighedsforordningen (EF) 261/2004, jf.
ovenstående.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om, hvad ministeren agter at foretage sig for at sikre, at 34.000 Norwegian-kunder får udbetalt deres tilgodehavende, til transportministeren
2371371_0003.png
Side 3/3
Da styrelsen følger den normale proces for politianmeldelse på en-
keltsagsniveau i de sager, hvor passagererne fortsat har et udestå-
ende med Norwegian, vil det være Anklagemyndighedens videre
proces, der er afgørende for, om Norwegian vil blive sigtet for
manglende overholdelse af styrelsens afgørelse samt bestemmel-
serne i passagerrettighedsforordningen.”
Jeg kan herudover henholde mig til det af Trafikstyrelsen oplyste.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht