Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 336:
Vil ministeren redegøre for, om regeringens beregninger af sam-
fundsøkonomi for infrastrukturprojekter tager højde for de fremti-
dige teknologiforbedringer m.v., der nedbringer CO2-udslippet
(f.eks. nye drivmidler o.lign.), således at udregningerne af CO2-be-
lastningen for et projekt afspejler den tidsmæssige progression i
udviklingen af ny teknologi, hvor den fremtidige klimabelastning
ved transport og mobilitet bevæger sig mod nul? I givet fald det al-
lerede indgår i metoden for de samfundsøkonomiske beregninger,
bedes ministeren nærmere redegøre herfor.
Svar:
Der bliver taget højde for den teknologiske udvikling i de sam-
fundsøkonomiske beregninger, i det omfang det er muligt at
skønne over den. Investeringer i infrastruktur er langsigtede, og
derfor er det i de samfundsøkonomiske analyser og vurderinger
nødvendigt at tage højde for den fremtidige udvikling i faktorer
som bilparkens sammensætning, teknologisk udvikling mv. Her er
et centralt element, at transporten bliver grønnere over tid.
Den trafikale fremskrivning sker i Landstrafikmodellen og baserer
sig på den økonomiske, demografiske og teknologiske udvikling.
Tal herfor indhentes fra henholdsvis Finansministeriets mellemfri-
stede fremskrivninger, Danmarks Statistiks befolkningsfremskriv-
ning og Energistyrelsens Basisfremskrivning, så der sikres konsi-
stens mellem de samfundsøkonomiske beregninger.
Når der beregnes samfundsøkonomi for infrastrukturprojekter, be-
regnes forskellene mellem et projektscenarie og det fremskrevne
basisscenarie. En investering, der leder til mere bilkørsel, vil såle-
des medføre øget CO2-udledning, men effekten vil være aftagende
over tid. Dertil kommer en central antagelse om, at kun allerede