Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
9. april 2021
Svar på Transportudvalgets spørgsmål nr. 335 (Alm. del) af 17.
marts 2021 stillet efter ønske fra Udvalget
Spørgsmål
Vil ministeren på vegne af regeringen redegøre for, om metoden til udregning af
samfundsøkonomi for infrastrukturprojekter, der indeholder en CO2-pris på
1.500 kr. pr. ton, også konsekvent vil blive udbredt til og indarbejdet på alle andre
områder, hvor regeringen beregner samfundsøkonomi?
Svar
Som følge af Finansministeriets tillæg til den samfundsøkonomiske vejledning i ef-
teråret 2020, er der indført krav om, at der ved samfundsøkonomiske analyser al-
tid skal afrapporteres både CO
2
e-skyggepriser, samt udføres vurderinger ved brug
af alternative CO
2
e-priser.
Det er mellem de forskellige ministerier, der udfører samfundsøkonomiske vurde-
ringer, besluttet, at der til brug for de krævede følsomhedsvurderinger anvendes
CO
2
e-priser, der er i overensstemmelse med Klimarådets anbefalede pris på 1.500
kr. per. ton CO
2
e. Dette er aftalt for at sikre konsistens på tværs af ministerier i de
tal, der forelægges i beslutningsoplæg.
Således er det altså også praksis på andre områder end transportområdet, og der
bliver altså i alle beslutningsoplæg, hvor samfundsøkonomiske vurderinger indgår,
præsenteret beregninger for både Finansministeriets anbefalede CO
2
e-nøgletal,
Klimarådets anbefalede pris på 1.500 kr. per ton CO
2
e samt CO
2
e-skyggepriser.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K