Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2417840_0001.png
Transportministeren
18. juni 2021
2021-2399
Transportudvalget
Folketinget
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål 334
Kan ministeren bekræfte konklusionen i Vejdirektoratets rapport
»Potential effects on society of regulating vehicle tyre/road noise«
fra 2018 om, at den nuværende støjmærkningsordning for bildæk
ikke har nogen sammenhæng med de støjniveauer, som man kan
måle på typiske danske vejbelægninger? I så fald ønskes oplyst, om
der er et arbejde i gang med at udvikle en bedre mærkningsord-
ning, eller om ministeren vil tage initiativ til en sådan.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmål for Vejdirektoratet og Færdselsstyrel-
sen, som administrerer reglerne på dette område. Vejdirektoratet
og Færdselsstyrelsen oplyser følgende:
”Den
nævnte rapport fra NordFoU (forsknings- og udviklingssam-
arbejde mellem statslige vejadministrationer i Norden) viser, at der
for personbildæk ikke blev fundet sammenhæng mellem de målte
støjniveauer og de støjniveauer, der fremgår på dækmærket. For
lastbildæk viser analyserne af støjniveauerne store forskelle mel-
lem de mærkede støjniveauer og de målte støjniveauer i Nord-
Tyre-projektet. Det er dog ikke muligt at konkludere, at der er en
forskel mellem de målte og de mærkede støjniveauer for lastbil-
dæk, da den standardiserede testmålemetode tillader store luft-
temperaturudsving.
Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet har i 2020 vurderet, at der er
usikkerhed om, hvorvidt nuværende målemetoder i EU-regulerin-
gen for støj fra dæk giver tilstrækkelig præcise resultater. Det er
dog ikke muligt på nuværende tidspunkt at vurdere, hvor misvi-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om ministeren kan bekræfte konklusionen i Vejdirektoratets rapport »Potential effects on society of regulating vehicle tyre/road noise« fra 2018 om, at den nuværende støjmærkningsordning for bildæk ikke har nogen sammenhæng med de støjniveauer, som man kan måle på typiske danske vejbelægninger, til transportministeren
2417840_0002.png
Side 2/3
sende målemetoden i EU-reguleringen er. Dette skyldes, at støjmå-
ling er meget komplekst. Det kan være vanskeligt at genskabe en
målesituation, da testene er meget afhængige af flere forskellige
parametre, såsom vægt, dæk- og vejtemperatur, vejens ruhed mv.
Derudover fastsættes et dæks rullestøj i et testområde, hvor forhol-
dene ikke nødvendigvis minder om danske forhold.
I regi af CEDR (Conference of European Directors of Roads), som
er de europæiske vejdirektørers platform for samarbejde om
fremme af et bæredygtigt transportsystem i Europa, er der igangsat
et projekt, hvor muligheder for blandt andet forbedring af måleme-
toden for dækstøj undersøges nærmere. Projektet benævnes
”STEER” (Strengthening the Effect of quieter
tyres on European
Roads), og det gennemføres i perioden 2019-ultimo 2021. Projektet
er finansieret af statslige vejadministrationer i Danmark, Sverige,
Norge, Storbritannien, Belgien, Holland og Irland og udføres af
rådgivere fra Schweiz, Sverige, Belgien, Norge og Finland.
Det kan endvidere oplyses, at tekniske krav til køretøjer, herunder
krav vedrørende dækstøj, reguleres i EU-regi, og EU-reguleringen
vedrørende målemetoder for dækstøj refererer til testprocedurer,
som fastlægges i FN-regi i form af FN-regulativer. Der er flere
grupper i FN, hvor dæk behandles, herunder støjkrav for dæk og
forbedring af testprocedurerne og reduktion af måleusikkerhe-
derne i forbindelse med støjmåling af biler og dæk. Færdselsstyrel-
sen holder sig informeret om det arbejde, der foregår i arbejds-
grupperne.
Det vurderes ikke, at nationale tiltag vedrørende fx krav til dækstøj
vil have betydning i forhold til at påvirke dækproducenterne, da
det danske marked for dæk alene udgør en lille del af det samlede
europæiske marked. Danske tiltag vil muligvis kunne påvirke dan-
ske dækkøbere, men indtil afrapporteringen fra STEER-projektet
foreligger, er der ikke en tilstrækkelig viden at basere sådanne til-
tag på.
Når afrapporteringen fra STEER-projektet foreligger, vil det være
relevant at overveje hvorvidt, og i givet fald hvordan, resultaterne
af projektet skal anvendes fremadrettet.”
Jeg er meget optaget af, at vi skal have nedbragt trafikstøj, herun-
der dækstøj. Jeg vil derfor sammen med mit ministerium se på,
hvad der kan gøres for at nedbringe dækstøj, og i den forbindelse
også i forhold til dækmærkning.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om ministeren kan bekræfte konklusionen i Vejdirektoratets rapport »Potential effects on society of regulating vehicle tyre/road noise« fra 2018 om, at den nuværende støjmærkningsordning for bildæk ikke har nogen sammenhæng med de støjniveauer, som man kan måle på typiske danske vejbelægninger, til transportministeren
2417840_0003.png
Side 3/3
I den forbindelse vil resultaterne fra STEER-projektet og faglige
vurderinger fra Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen være væsent-
lige elementer at kigge ind i med henblik på at finde mulige løsnin-
ger på dækmærkningsproblematikken.
Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht