Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2371318_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 333:
Vil ministeren - i lyset af at danskerne i gennemsnit venter i kø
360.000 timer om dagen på de danske veje, som det fremgår i Vej-
direktoratets rapport »Statsvejnettet 2020
Oversigt over tilstand
og udvikling« - opgøre antallet af sparede timer i trafikken ved
gennemførelsen
af hver af nedenstående vejprojekter fra ’Aftale om
et sammenhængende Danmark
– investeringsplan 2030’?
Tredje Limfjordsforbindelse
Kalundborgmotorvejens 3. etape
Frederikssundmotorvejens 3. etape fra Tværvej til Frederikssund
Anlæg af motorvej, Næstved-Rønnede (Rute 54)
Ny Midtjyske Motorvej, Haderslev-Give
Sydlig Ring 5
Udvidelse af E45, Aarhus S
Aarhus N
Udvidelse af E45, Vejle (Hornstrup)
Skanderborg S
Udvidelse af E20/E45, Kolding V
Motorvejskryds (MVK) Kol-
ding
Udvidelse af E20, Syd om Odense
Øget kapacitet på Motorring 3
Udvidelse af Hillerødmotorvejen, M3 til Ring 4 (begge retninger)
Udvidelse af Ring 4 (nordlig del)
Opgradering til motorvej af Hillerødmotorvejens forlængelse
Opgradering til motorvej omkring Herning
Udvidelse af Ring 4 (sydlig del)
Udvidelse af Amagermotorvejen
Udvidelse af Øresundsmotorvejen
Øget kapacitet på Rute 15, Herning-Ringkøbing
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om ministeren vil opgøre antallet af sparede timer i trafikken ved gennemførelsen forskellige vejprojekter fra ’Aftale om et sammenhængende Danmark – investeringsplan 2030’, til transportministeren
2371318_0002.png
Side 2/4
Kapacitetsforbedringer på Rute 26 mellem Aarhus og Viborg
Kapacitetsforbedringer på Rute 34 mellem Haderup og Skive
Anlæg af vejforbindelse til Stevns
Udbygning af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing Falster
Etablering af Mariager omfartsvej
Kapacitetsforbedringer på Rute 11 fra Korskroen til Varde
Udbygning af Rute 40, Aalbæk-Skagen
Kapacitetsforbedringer på Rute 9 mellem Maribo og Svendborg
(Nørreballe m.v.)
Udbygning af Rute 15, Bale-Tåstrup
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har svaret føl-
gende:
”Nedenstående
tabel er opstillet til besvarelse af spørgsmålet. Ta-
bellen viser tidsgevinster samlet set og andelen heraf, der er redu-
ceret forsinkelsestid. Tidsgevinsterne er angivet for åbningsåret ba-
seret på senest offentliggjorte analyser.
I opgørelsen er ”tidsgevin-
ster” for nye rejsende ikke medtaget.
Det bemærkes, at tidsgevinsterne ikke er direkte sammenlignelige
med de 360.000 timer om dagen på de danske veje, som det frem-
går i Vejdirektoratets rapport »Statsvejnettet 2020
Oversigt over
tilstand og udvikling«. Det skyldes forskelle i definitioner af tidsge-
vinster samt metode. Væsentligst er de 360.000 timer i ”Statsvej-
nettet 2020” opgjort
med GPS-data for eksisterende veje og trafik,
mens tidsgevinsterne i nedenstående tabel er beregnet i en trafik-
model.”
Tabel: Tidsgevinster opgjort i persontimer i åbningsåret
Projektnavn
Tredje Limfjordsforbin-
delse
Kalundborgmotorvejens
3. etape
Frederikssundmotorve-
jens 3. etape fra Tværvej
til Frederikssund
1.653.500
178.600
I alt i åb-
ningsåret
608.500
544.900
Heraf forsin- Seneste udgi-
kelsestid
301.000
53.200
velse
Opdatering af
VVM, 2021
VVM, genbereg-
ning 2015
Opdatering af
VVM, 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om ministeren vil opgøre antallet af sparede timer i trafikken ved gennemførelsen forskellige vejprojekter fra ’Aftale om et sammenhængende Danmark – investeringsplan 2030’, til transportministeren
2371318_0003.png
Side 3/4
Anlæg af motorvej, Næst-
ved-Rønnede (Rute 54)
1
Ny Midtjyske Motorvej,
Haderslev-Give
2
Sydlig Ring 5
3
Udvidelse af E45, Aarhus
S
Aarhus N
Udvidelse af E45, Vejle
(Hornstrup)
Skander-
borg S
Udvidelse af E20/E45,
Kolding V
Motorvejs-
kryds (MVK) Kolding
Udvidelse af E20, Syd om
Odense
Øget kapacitet på Motor-
ring 3
Udvidelse af Hillerødmo-
torvejen, M3 til Ring 4
(begge retninger)
Udvidelse af Ring 4
(nordlig del)
Opgradering til motorvej
af Hillerødmotorvejens
forlængelse
Opgradering til motorvej
omkring Herning
Udvidelse af Ring 4 (syd-
lig del)
Udvidelse af Amagermo-
torvejen
4
Udvidelse af Øresunds-
motorvejen
Øget kapacitet på Rute
15, Herning-Ringkøbing
5
Kapacitetsforbedringer
på Rute 26 mellem Aar-
hus og Viborg
6
Kapacitetsforbedringer
på Rute 34 mellem Hade-
rup og Skive
Anlæg af vejforbindelse
til Stevns
425.900
1.097.400
2.006.800
528.800
77.200
287.100
1.275.200
607.300
VVM, 2016
VVM, 2020
Strategisk analyse,
2013
VVM, 2020
631.100
673.100
VVM, 2020
664.700
664.700
VVM, genbereg-
ning 2015
VVM, genbereg-
ning 2015
Kapacitetsanalyse,
2016
Teknisk notat,
2021
Strategisk analyse,
2013
VVM, 2018
202.100
167.400
202.100
167.400
210.700
210.700
303.100
84.000
827.600
233.100
255.900
Ikke bereg-
net
- 25.400
Ikke bereg-
net
159.200
38.900
VVM 2012
154.800
Forundersøgelse,
2020
5.200
Forundersøgelse,
2018
VVM, 2012
636.400
20.700
Ikke bereg-
net
330.900
87.100
VVM, 2021
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om ministeren vil opgøre antallet af sparede timer i trafikken ved gennemførelsen forskellige vejprojekter fra ’Aftale om et sammenhængende Danmark – investeringsplan 2030’, til transportministeren
2371318_0004.png
Side 4/4
Udbygning af E55 mellem
Sydmotorvejen og Nykø-
bing Falster
7
Etablering af Mariager
omfartsvej
8
Kapacitetsforbedringer
på Rute 11 fra Korskroen
til Varde
Udbygning af Rute 40,
Aalbæk-Skagen
9
Kapacitetsforbedringer
på Rute 9 mellem Maribo
og Svendborg
Udbygning af Rute 15,
Bale-Tåstrup
10
Noter:
1) Hovedforslag A
2) Forslag Øst 2
3) 1. etape til Frederikssundsvej
4) Udbygningsløsning 1
5) Løsningsforslag 3A
6) Viborg Nord + Aarhus Midt
7) Scenarie med 2+2
8) Forslag B
9) Alternativ med 90 km/t
10) Der er ikke foretaget en beregning for denne strækning. Tidsgevinsten er angivet for
strækningen Løgten-Tåstrup
66.400
56.300
VVM, 2020
Forundersøgelse,
2013
9.100
Ikke bereg-
net
47.900
-
20.000
VVM 2021
Forundersøgelse,
2011
Forundersøgelse,
2012
54.100
15.700
34.600
4.400
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht