Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
1 5 . april 2021
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af den 12. marts 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr.322:
Vil ministeren foranledige beregninger af CO2-belastningen på de
strækninger, hvor indenrigsfly også kan benyttes, opgjort efter så-
vel indenrigsfly som øvrige gængse kollektive trafikformer?
Svar:
Af tabel 1 er vist den estimerede CO
2
-belastning på strækninger,
hvor indenrigsfly normalvis kan benyttes. Ruteflyvninger til Anholt
og Læsø, som betjenes med små fly, medtages ikke.
Belastningerne er opgjort i gram CO
2
per personkilometer. Der er
generelt stor usikkerhed ved beregning af emissionsfaktorer, og
estimaterne må således tolkes med et vist forbehold. Beregnin-
gerne af energiforbrug og emissioner fra fly er ofte mere komplifi-
ceret end fra de andre transportmidler, fordi emissioner ikke alene
afhænger af afstanden, men blandt andet også af flytype, flyve-
højde og vejrforhold.
Tabel 1: CO
2
-udledning for fly , tog og bus på indenrigsruter
CO
2
-udledning
Rute
(gram CO
2
pr. personkilometer)
F ly
Køb enhav n
–
A alborg
Køb enhav n
–
A arhus (Tirstrup)
Køb enhav n - Bi llund
Køb enhav n
–
Kar up
Køb enhav n
–
Rønne*
Køb enhav n
–
Sønderborg
118
1 43
1 32
1 23
1 34
1 57
Tog
26
26
-
25
-
9
Bus
26
25
27
28
-
26
m
A nm.: Sæsonf l yvninger mellem Rønne og hhv. A alborg og Sønderborg er ikke medtaget, da de i kke
er i ndeholdt i TEMA 2015. *Det er ikke muligt at tage tog og bus til Rønne, uden b rug af færgefarten
f r a Ystad.
Ki l de: TEMA 201 5 (Tr ansporters Emissioner under Alternative forudsætninger).