Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2373757_0001.png
Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
1 5 . april 2021
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af den 12. marts 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr.322:
Vil ministeren foranledige beregninger af CO2-belastningen på de
strækninger, hvor indenrigsfly også kan benyttes, opgjort efter så-
vel indenrigsfly som øvrige gængse kollektive trafikformer?
Svar:
Af tabel 1 er vist den estimerede CO
2
-belastning på strækninger,
hvor indenrigsfly normalvis kan benyttes. Ruteflyvninger til Anholt
og Læsø, som betjenes med små fly, medtages ikke.
Belastningerne er opgjort i gram CO
2
per personkilometer. Der er
generelt stor usikkerhed ved beregning af emissionsfaktorer, og
estimaterne må således tolkes med et vist forbehold. Beregnin-
gerne af energiforbrug og emissioner fra fly er ofte mere komplifi-
ceret end fra de andre transportmidler, fordi emissioner ikke alene
afhænger af afstanden, men blandt andet også af flytype, flyve-
højde og vejrforhold.
Tabel 1: CO
2
-udledning for fly , tog og bus på indenrigsruter
CO
2
-udledning
Rute
(gram CO
2
pr. personkilometer)
F ly
Køb enhav n
A alborg
Køb enhav n
A arhus (Tirstrup)
Køb enhav n - Bi llund
Køb enhav n
Kar up
Køb enhav n
Rønne*
Køb enhav n
Sønderborg
118
1 43
1 32
1 23
1 34
1 57
Tog
26
26
-
25
-
9
Bus
26
25
27
28
-
26
m
A nm.: Sæsonf l yvninger mellem Rønne og hhv. A alborg og Sønderborg er ikke medtaget, da de i kke
er i ndeholdt i TEMA 2015. *Det er ikke muligt at tage tog og bus til Rønne, uden b rug af færgefarten
f r a Ystad.
Ki l de: TEMA 201 5 (Tr ansporters Emissioner under Alternative forudsætninger).
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om ministeren vil foranledige beregninger af CO2-belastningen på de strækninger, hvor indenrigsfly også kan benyttes, opgjort efter såvel indenrigsfly som øvrige gængse kollektive trafikformer, til transportministeren
2373757_0002.png
Side 2/2
Flytrafikken har generelt en højere CO
2
-udledning pr. passager end
tog og bus, jf. tabel 1. Flyet kan dog i nogle sammenhænge have en
lavere CO
2
-udledning end øvrige transportformer, fx færge. Trans-
portministeriet har ved en tidligere beregning vist, at der er en
større klimabelastning pr. passager ved at vælge bil/færge fremfor
fly på en rejse til Bornholm. Turen i bil og færge udleder samlet set
ca. 58,8 kg CO
2
pr. passager, mens turen i fly udleder ca. 25,7 kg.
CO
2
pr. passager.
Beregningernerne i tabel 1 er lavet med TEMA2015 (Transporters
Emissioner under Alternative forudsætninger) ud fra ruternes aft-
stand (forskellig på tværs af transportmidler), benyttet transport-
middel og gennemsnitlig belægningsgrad (forskellig på tværs af ru-
terne).
Det bemærkes, at de estimerede CO
2
-udledninger er beregnet ud
fra nuværende fly-, tog- og busmateriel. Nuværende togflåde består
primært af diseltog, som er planlagt udskiftet med el-tog fra 2026.
Dette vil bidrage til markant reduktion af CO
2
-udledningerne fra
tog. Fremtidigt togmateriel forventes også at være endnu mere
energieffektivt.
Dog betjenes strækningen København-Sønderborg allerede i dag
med el-tog. Dette er lagt til grund i beregningerne, og derfor ses la-
vere CO
2
-udledning for denne strækning sammenlignet med andre
strækninger, som betjenes med diesel-tog. For alle flyruter er der
antaget brug af samme flytype, ATR. For busruterne er der antaget
brug af turistbusser (diesel, >18 ton).
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht