TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. november 2020
2020-8444
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 32:
Hvilken betydning har det for holdbarheden og levetiden for Langelandsbroen,
at der er oplysninger om, at der er blevet brugt havvand, og dermed saltvand,
eller andet saltholdigt vand i betonblandingerne ved bygning af broen - og vil
ministeren i forlængelse af oplysninger herom redegøre for, om den renovering
og behandling, der er gennemført på broen, har afhjulpet disse tæringsproble-
mer helt eller kun delvist?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har svaret følgende:
”Rudkøbing
Vandværk leverede støbevandet til betonfremstillingen, men vand-
værket havde tilsyneladende problemer med kapaciteten, så der blev muligvis
suppleret med brakvand. Det er derfor sandsynligt, at der er brugt saltholdigt
vand til betonfremstillingen, og det understøttes af, at analyser af betonbore-
prøver har vist et forhøjet indhold af klorider i betonen.
Det bemærkes, at det er almindeligt, at der er klorider i beton på ældre vej-
broer, idet klorider også tilføres om vinteren via saltning. Det ”salte
støbevand”
er derfor ikke den eneste årsag til Vejdirektoratets store renovering af Lange-
landsbroen, men har sandsynligvis bidraget til at fremskynde renoveringen.
For at imødegå dette problem er der i perioden 2013
–
2020 gennemført et
program med installering af katodisk beskyttelse i de vitale dele af broens be-
tonkonstruktioner. Vejdirektoratet forventer, at problemerne med tæring der-
med er standset på de mest kritiske broelementer, og følger denne udvikling
nøje fremover.”