Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2360369_0001.png
MS-X-TRU-GEN-0072/AMK
Transportministeriet
Svar på TRU 318 (alm. del) fra Kristian Pihl Lorentzen
Metroselskabet har den 15. mart 2021 modtaget anmodning om bidrag til svar på
spørgsmål stillet til Transportudvalget den 12. marts 2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, i hvilket omfang Metroselskabet efter åbningen af Cityringen
har modtaget klager fra naboer over støj fra togdriften?
Svar:
Metroselskabet har siden 3. december 2019, og frem til d.d. 2021 modtaget
henvendelser fra 351 husstande, som oplever at være generet af støj fra driften af
M3 Cityringen.
Fra M3 Cityringens åbning og frem til den 3. december 2019, hvor den første
skinneslibning og den efterfølgende tilkøringsperiode var gennemført, havde
Metroselskabets modtaget henvendelser fra 297 husstande, der oplevede at være
generet af støj fra M3 Cityringen.
For at kunne måle effekten af skinneslibningen og få indblik i hvor mange
husstande, der fortsat var generede
efter
skinneslibningen, blev antal husstande
nulstillet den 3. december 2019. Naboerne blev opfordret til at rette henvendelse
til selskabet, hvis de fortsat var generet af driften fra M3 Cityringen.
Uddybning
Ekspropriationskommissionen behandlede december 2020 14 såkaldte prøvesager
om støjgener fra metrotogene på M3 Cityringen. Kommissionen fandt, at der i
ingen af prøvesagerne er tale om, at støjgenerne overskrider den såkaldte
naboretlige tålegrænse. Dvs. at generne ikke overskrider, hvad man som borger skal
tåle i en storby, og der derfor ikke bliver tale om at Metroselskabet pålægges at
overtage boliger eller give erstatning i nogen af sagerne.
Ekspropriationskommissionen har siden sin principafgørelse i december 2020
modtaget yderligere 12 henvendelser fra husstande, som er generet af støj i deres
boliger fra driften af M3. Kommissionen er i gang med at behandle nogle af
henvendelserne. Enkelte af henvendelserne vedrører, at beboerne har fået afslag
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2021-03-22
1/2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om, i hvilket omfang Metroselskabet efter åbningen af Cityringen har modtaget klager fra naboer over støj fra togdriften, til transportministeren
2360369_0002.png
MS-X-TRU-GEN-0072/AMK
på erstatning fra kommissionen, mens de øvrige afventer, at kommissionen har
mulighed for at besøge boligerne. Den ene af boligerne er en af de i alt 2 boliger,
hvor der er målt støj fra driften, som overskrider den vejledende grænseværdi. Det
forventes på nuværende tidspunkt, at kommissionen vil behandle sagerne i
perioden marts-april 2021.
Af de i alt 90 støjmålinger i boliger og institutioner, som enten Metroselskabet eller
Ekspropriationskommissionen har gennemført over det sidste års tid, er der 2
boliger, hvor Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier er målt overskredet. Der er
ca. 15.000 husstande i tæt nærhed til M3 Cityringen. Af VVM-redegørelsen for M3
Cityringen fremgår, at driften af Cityringen forventedes at ville medføre
begrænsede overskridelser af grænseværdien for omkring 3.300 boliger.
Metroselskabet fortsætter sit arbejde med at reducere de gener fra hørbare tog,
som nogle naboer oplever. Dette arbejde omfatter også de boliger/institutioner,
hvor støjen er under Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier. Denne indsats
omfatter løbende finjusteringer samt opfølgende test og analyser af effekten.
Arbejdet er tidskrævende og omfattende, og derfor er der desværre ikke tale om
hurtige løsninger. Metroselskabet har dog både en forhåbning og en forventning
om, at nogle naboer vil kunne opleve forbedringer i løbet af de første par års drift.
Det er dog samtidig selskabets forventning - med den viden selskabet har efter det
første års drift - at der desværre fortsat vil være nogle naboer, der vil opleve at
være generet af driften, når disse finjusteringer er gennemført.
Selskabet fik for et år siden installeret måleudstyr i tunnelerne, som måler
omfanget af vibrationer fra metrodriften. Vibrationer i tunnelerne udløst af
metrodriften kan være årsagen til de gener, som naboerne oplever. Målingerne har
over en længere periode vist en langsom, men forholdsvis jævn stigning i omfanget
af vibrationer. Denne tendens bekræftes af, at selskabet, efter en periode med
stabiliseri g og i dre forbedri ger, ige får he ve delser o ge er fra ” ye”
husstande, som ikke tidligere har været generet af hørbare tog, samt henvendelser
om at generne er tiltagende. Selskabet har derfor valgt at indhente hjælp fra
ekstern rådgivningsbistand og operatøren Hitachi Rail, der skal afdække årsagerne
til stigningerne. Analysen forventes afsluttet omkring sommeren 2021.
Med venlig hilsen
Anne Mette Kristensen
2/2