Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2365145_0001.png
Transportministeren
Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen
v/ Peter Pejtersen, Espergærde
30. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Kære Peter Pejtersen
Tak for jeres henvendelse den 11. marts 2021 om en fast HH-for-
bindelse. Jeg forstår jeres bekymringer, men jeg vil ikke på det nu-
værende grundlag lægge projektet
som I siger
i graven.
En eventuel fremtidig HH-forbindelse indeholder en række per-
spektiver i form af øget mobilitet og integration i den nordlige del
af Øresund, men der er også udfordringer forbundet med projektet.
Den HH-forbindelse, der er skitseret i den strategiske analyse, vir-
ker ikke som den mest realistiske løsning, når man blandt andet
ser på økonomien og behovet.
Udgangspunktet er, at en eventuel HH-forbindelse skal brugerfi-
nansieres på linje med Øresundsbroen, hvilket de skitserede løs-
ninger ikke kan. Der er dog nok muligheder for at optimere økono-
mien i projektet, hvilket eventuelt kan undersøges nærmere. Den
faldende trafik på Øresundsbroen indgår i øvrigt i den samfunds-
økonomiske analyse af HH-forbindelsen, både i form af trafikal af-
lastning og færre indtægter fra brugerbetaling.
Hvis et så stort projekt som en fast HH-forbindelse på et tidspunkt
skal gennemføres, vil der desværre være gener forbundet med an-
lægsfasen, som vil skulle håndteres. Det vil dog også være fordele
forbundet med projektet
for eksempel at de flere tusinde biler og
lastbiler, der dagligt kører ind gennem Helsingør, kan blive på mo-
torvejen og køre direkte til Sverige i en tunnel syd for byen.
Der er ikke truffet nærmere beslutning om projektets videre færd.
Ligesom andre store infrastrukturprojekter er det min umiddel-
bare forventning, at det vil blive taget op i forbindelse med for-
handlingerne om de kommende års investeringer i infrastruktur.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht