Transportministeren
Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen
v/ Peter Pejtersen, Espergærde
30. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Kære Peter Pejtersen
Tak for jeres henvendelse den 11. marts 2021 om en fast HH-for-
bindelse. Jeg forstår jeres bekymringer, men jeg vil ikke på det nu-
værende grundlag lægge projektet
–
som I siger
–
i graven.
En eventuel fremtidig HH-forbindelse indeholder en række per-
spektiver i form af øget mobilitet og integration i den nordlige del
af Øresund, men der er også udfordringer forbundet med projektet.
Den HH-forbindelse, der er skitseret i den strategiske analyse, vir-
ker ikke som den mest realistiske løsning, når man blandt andet
ser på økonomien og behovet.
Udgangspunktet er, at en eventuel HH-forbindelse skal brugerfi-
nansieres på linje med Øresundsbroen, hvilket de skitserede løs-
ninger ikke kan. Der er dog nok muligheder for at optimere økono-
mien i projektet, hvilket eventuelt kan undersøges nærmere. Den
faldende trafik på Øresundsbroen indgår i øvrigt i den samfunds-
økonomiske analyse af HH-forbindelsen, både i form af trafikal af-
lastning og færre indtægter fra brugerbetaling.
Hvis et så stort projekt som en fast HH-forbindelse på et tidspunkt
skal gennemføres, vil der desværre være gener forbundet med an-
lægsfasen, som vil skulle håndteres. Det vil dog også være fordele
forbundet med projektet
–
for eksempel at de flere tusinde biler og
lastbiler, der dagligt kører ind gennem Helsingør, kan blive på mo-
torvejen og køre direkte til Sverige i en tunnel syd for byen.
Der er ikke truffet nærmere beslutning om projektets videre færd.
Ligesom andre store infrastrukturprojekter er det min umiddel-
bare forventning, at det vil blive taget op i forbindelse med for-
handlingerne om de kommende års investeringer i infrastruktur.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht