Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2365989_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
6. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. marts stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 316:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 8/3-21 fra Sejlklub-
ben Lynetten vedrørende S/K Lynetten - Margretheholms Havn og
etableringen af Lynetteholm, jf. TRU alm. del - bilag 213?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”By
& Havn har i forbindelse med miljøvurderingen af Lynette-
holm afholdt tre møder med S/K Lynetten vedr. løsninger relateret
til ind- og udsejling fra Margretheholm Havn i forbindelse med
etablering af adgangsvej henover Kraftværkshalvøen og indsejlin-
gen til Margretheholm Havn.
I Miljøkonsekvensrapporten har By & Havn peget på en løsning
med en dæmning og en oplukkelig klapbro, som er projekteret og
indgår i miljøvurderingen.
S/K Lynetten har ved et møde i januar 2021 første gang præsente-
ret By & Havn for et alternativt løsningsforslag med en akvædukt
og rampeløsning. På baggrund af dialog om projektet har S/K Ly-
netten siden fremsendt reviderede forslag. Alle forslag har By &
Havn sendt til selskabets rådgiver, som har foretaget en evaluering
og vurdering af S/K Lynettens alternative løsningsforslag.
By & Havns rådgiver vurderer, at en akvædukt- og rampeløsning
vil være teknisk mulig. Samtidig vurderes det, at en akvæduktløs-
ning vil forsinke tidsplanen for anlæg af jordtransportvejen væ-
sentligt med mindst et år relateret til såvel tidsperioden for anlæg
og proces vedr. projektering, miljøvurdering mv.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om kommentar til henvendelse af 8/3-21 fra Sejlklubben Lynetten vedrørende S/K Lynetten - Margretheholms Havn og etableringen af Lynetteholm, til transportministeren
2365989_0002.png
Side 2/2
Dette vil medføre, at der skal køre lastbiler med jordtransport på
det eksisterende vejnet på Nordøstamager, indtil den nye jord-
transportvej kan åbne, til gene for især boligbebyggelsen ved Mar-
gretheholm, eller at jordmodtagelse i Lynetteholm udskydes, hvad
der svarer til forsinkelsen.
Herudover har By & Havns rådgiver vurderet, at anlægsudgifterne
til en akvædukt- og rampeløsning vil beløbe sig til 323 mio. kr.,
hvilket ikke kan indeholdes inden for det samlede anlægsprojekt.
By & Havn vurderer ikke, at merudgifterne forbundet med en
akvædukt- og rampeløsning kan afholdes inden for Lynetteholm-
projektets samlede anlægsbudget. Lynetteholms økonomi er base-
ret
på et ”hvile-i-sig-selv” princip, og der er ikke indeholdt
en buf-
fer, som vil kunne finansiere merudgifterne til en akvædukt- og
rampeløsning.
Med henvisning til ovenstående vurderer By & Havn ikke, at en
akvædukt- og rampeløsning kan etableres indenfor Lynetteholm-
projektets nuværende tidsplan og anlægsbudget.
By & Havn vurderer, at den i miljøkonsekvensrapporten foreslåede
klapbro funktionsmæssigt vil kunne sikre ind- og udsejlingen til
Margretheholm Havn.
By & Havn er åbne overfor at drøfte yderligere åbningstider af
broen samt øvrige tiltag, der kan mindske generne for S/K Lynet-
ten. By & Havn har udarbejdet et forslag til dette, som selskabet
har indledt dialog med S/K Lynetten om, senest på møde den 18.
marts 2021.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht