Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2356223_0001.png
Click here to enter text.
Deloitte
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
CVR-nr. 33 96 35 56
Weidekampsgade 6
Postboks 1600
0900 København C
Telefon 36 10 20 30
Telefax 36 10 20 40
www.deloitte.dk
10.01.2020
Post Danmark A/S
Att.: Att. Direktør Peter Kjær Jensen
Hedegårdsvej 88
2300 København S
Transport- og Boligministeriet
Att. Selskabsdirektør Michael Birch
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Kommissorie for uvildig ekstern undersøgelse af anonyme påstande ret-
tet mod Post Danmark A/S og PostNord Logistics A/S
Som aftalt fremsender vi hermed kommissorie for den uvildige eksterne undersøgelse af de anonyme
påstande, som er rejst i et brev sendt til postforligskredsen og Folketinget
(”undersøgelsen”).
Påstandene
vedrører omkostninger til biler, ledere, leasingudstyr, kundeservice, software mv., der angiveligt afhol-
des af Post Danmark A/S, men anvendes helt eller delvist til driften af PostNord Logistics A/S. Brevet
er vedlagt som bilag til kommissoriet.
Transport- og Boligministeriet har på den baggrund
og efter drøftelse og i enighed med Post Danmark
A/S’ ledelse –
anmodet Deloitte om at gennemføre en uvildig ekstern undersøgelse med det formål at
be- eller afkræfte påstandene i det anonyme brev
(”formålet”).
Transport- og Boligministeriet
og Post Danmark A/S (”parterne”) ønsker, at undersøgelsen
skal munde
ud i en redegørelse og en sammenfatning af denne. Sammenfatningen vil blive udleveret af Transport-
og Boligministeriet til postforligskredsen og Folketinget. Sammenfatningen må ikke indeholde oplys-
ninger, der efter Post Danmark A/S’ opfattelse kan karakteriseres som fortrolige i forretningsmæssig
forstand, men skal indeholde et svar på, om de rejste påstande kan be- eller afkræftes. Post Danmark
A/S skal have adgang til at gennemgå sammenfatningen for fortrolige oplysninger, inden den udleveres
fra ministeriet.
Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om ministeren vil oversende Deloittes afrapportering om mulig krydssubsidiering i Post Danmark fra 2020 og kommissoriet herfor, samt redegøre for, hvem der i sidste ende bærer ansvaret for, at analyser bestilt af Transportministeriet udføres tilfredsstillende, til transportministeren
Deloitte
2
Idet behovet for undersøgelsen er opstået i forbindelse med et møde i postforligskredsen, og idet mini-
steriet efterfølgende vil udlevere sammenfatningen til postforligskredsen og Folketinget, vil det være
ministeriet, der afholder omkostningerne til Deloittes arbejde.
Undersøgelsen vil alene vedrøre følgende konkrete påstande, der fremgår af det anonyme brev
(”påstan-
dene”):
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Biler, der er finansieret under befordringspligten, anvendes i driften hos PostNord Logistics A/S
uden fakturering mellem Post Danmark A/S og PostNord Logistics A/S.
Ledere fra Post Danmark A/S varetager den overordnede ledelse af PostNord Logistics A/S uden
fakturering mellem Post Danmark A/S og PostNord Logistics A/S.
Leasingudstyr, såsom trucks og lignende, der anvendes i driften af PostNord Logistics A/S betales
af Post Danmark A/S uden fakturering mellem Post Danmark A/S og PostNord Logistics A/S.
PostNord Logistics
A/S’ kundeservice varetages af Post Danmark A/S uden fakturering mellem
Post Danmark A/S og PostNord Logistics A/S.
Udgifter til it-udstyr, der anvendes i PostNord Logistics A/S, afholdes af Post Danmark A/S uden
fakturering mellem Post Danmark A/S og PostNord Logistics A/S.
En app-løsning til 30 mio.kr. er leveret af en virksomhed, der ejes af personer tæt på PostNord
Logistics
A/S’ administrerende
direktør Jakob Manori.
I september 2018 pålagde Post Danmark A/S, at PostNord Logistics A/S skulle benytte 70% biler
fra Post Danmark A/S. Fra september 2018 til november 2019 er ingen biler afregnet mellem
selskaberne.
8.
Kontinuerlige organisationsændringer er med til at skabe et røgslør.
Undersøgelsen omfatter hændelser og forhold i 2019 samt
hvor de konkrete påstande måtte have rela-
tion til 2018
2018, og skal på et overordnet plan indeholde følgende fokuspunkter:
Identifikation af de for undersøgelsen relevante aftaler/samhandel/ydelser (biler, it, ledelse, udlån
af medarbejdere, kundeservice, mv.) mellem Post Danmark A/S og Post Nord Logistics A/S (her-
efter selskaberne).
Identifikation af de af Post Danmark A/S ejede og for undersøgelsen relevante aktiver, der helt
eller delvis anvendes af Post Nord Logistics A/S.
Hvordan er priserne for ovennævnte samhandel fastlagt/beregnet?
Er samhandlen dokumenteret i aftaler med angivelse af priser, mængder mv.?
Hvordan finder registreringer af ydelserne sted, og er de fuldstændige?
Finder fakturering sted løbende og i henhold til indgåede aftaler?
Afregnes der i henhold til indgåede aftaler?
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om ministeren vil oversende Deloittes afrapportering om mulig krydssubsidiering i Post Danmark fra 2020 og kommissoriet herfor, samt redegøre for, hvem der i sidste ende bærer ansvaret for, at analyser bestilt af Transportministeriet udføres tilfredsstillende, til transportministeren
Deloitte
3
Undersøgelsen vil blive gennemført ved bl.a.:
Interview med selskabernes direktion og de for undersøgelsen relevante ledende medarbejdere
om ledelses- og forretningsmodel, anvendelse af aktiver, koncerninterne samarbejdsrelationer,
køb af ydelser hos koncernforbundne selskaber, fælles kunderettede og administrative løsninger,
prisstruktur mv.
Samtale med selskabernes eksterne revisor (KPMG) om revisors arbejde i relation til samhandel
mellem selskaberne.
Gennemgang med intern revision af eventuelle interne revisionsrapporter eller sager vedrørende
samarbejdsrelationer mellem selskaberne.
Gennemgang af en af PostNord Logistics A/S udarbejdet oversigt over relevante relationer, sam-
arbejder og ydelser mellem selskaberne.
Gennemgang af en af PostNord Logistics A/S udarbejdet oversigt over funktioner, ledere og med-
arbejdere i Post Danmark A/S, der har/har haft samarbejde med PostNord Logistics A/S, og som
relaterer sig til påstandene.
Gennemgang af alle samarbejdsaftaler mellem selskaberne inden for de områder, der relaterer sig
til påstandene.
Gennemgang af forretningsgange og interne kontroller til sikring af registrering og fakturering
mellem selskaberne.
Gennemgang af en af PostNord Logistics A/S udarbejdet opgørelse over Post Danmark
A/S’
ak-
tiver, der helt eller delvist anvendes af PostNord Logistics A/S.
Gennemgang af relevant Transfer Pricing-dokumentation for PostNord Logistics A/S (skattemæs-
sig dokumentation for prissætningen).
Gennemgang af eventuelle skattesager, retssager, ”whistleblowers” el. lign.
vedrørende samar-
bejdsrelationer mellem selskaberne.
Gennemgang af relevante kontoudtog og faktureringer mellem selskaberne, eksempelvis doku-
mentation for prisberegninger, oprindelige indkøbspriser, leasingydelser, timeopgørelser, om-
kostningsfordelinger mv.
Gennemgang af faktiske betalinger/afregninger for køb af ydelser mellem selskaberne.
Gennemgang af PostNord
Logistics A/S’
interne undersøgelse af grundlag og beslutningsproces
for indkøb af app-løsning.
Ovenstående er alene at betragte som en foreløbig oversigt over arbejdshandlinger og vil blive yderligere
konkretiseret i forbindelse med opstarten af undersøgelsen og de observationer, som undersøgelsen
måtte give anledning til.
Proces for undersøgelsen aftales nærmere mellem Deloitte og Post Danmark A/S på et opstartsmøde.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om ministeren vil oversende Deloittes afrapportering om mulig krydssubsidiering i Post Danmark fra 2020 og kommissoriet herfor, samt redegøre for, hvem der i sidste ende bærer ansvaret for, at analyser bestilt af Transportministeriet udføres tilfredsstillende, til transportministeren
Deloitte
4
Undersøgelsen forventes gennemført senest 31. januar 2020. Der afholdes statusmøde den 22. januar
2020 omhandlende fremdriften på undersøgelsen og foreløbige resultater.
Det er en forudsætning for undersøgelsens gennemførelse, at der er adgang til personer i Post Danmark
A/S, PostNord Logistics A/S og KPMG samt til den dokumentation, der vurderes nødvendig i forhold
til undersøgelsens formål. Hvis der måtte blive tilvejebragt nye oplysninger eller observationer fra un-
dersøgelsen, der kunne medføre en væsentlig udvidelse af undersøgelsen, vil dette blive drøftet med
parterne, før arbejdet eventuelt påbegyndes.
Med venlig hilsen
Lynge Skovgaard
statsautoriseret revisor, partner
Morten Egelund
statsautoriseret revisor, partner