Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. marts 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål nr. 300:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor DSB har valgt at sløjfe togaf-
gangen omkring kl. 7.30 fra Børkop til Fredericia, som mange børn
og unge har taget for at komme frem til deres skole eller uddannel-
sesinstitution?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”DSB
skal bekræfte, at toget fra Børkop til Fredericia kl. 7:30 er
fjernet i den nye køreplan for 2021 (K21) i forhold til tidligere køre-
planer. Køreplanen har været gældende siden den 13. december
2020. Standsningen og afgangen kl. 7:30 fra Børkop til Fredericia
var indtil da indlagt som stop på myldretidstoget fra Aarhus H til
Fredericia.
Myldretidstogene mellem Aarhus H og Fredericia var en del af kø-
replanen i K19 og K20. DSB har forud for fastlæggelsen af kørepla-
nen til K21 evalueret produktet. Det blev herved konstateret, at det
pågældende myldretidstog fra Aarhus H til Fredericia desværre
havde meget få passagerer. Toget havde en gennemsnitsbelægning
på under 20%, hvilket er meget lavt for et myldretidstog, som har
til formål at aflaste de faste afgange. Derfor har DSB valgt ikke at
bibeholde myldretidsafgangen i K21. DSB henviser i stedet de få
kunder, der benyttede myldretidstoget til afgangen en halv time
tidligere eller en halv time senere.
Det er desværre ikke muligt at omlægge de eksisterende tog, såle-
des at det giver en betjening, der ligner den tidligere 7:30 afgang.
En omlægning af de eksisterende tog vil desuden have større ulem-
per for flere kunder, som rejser med regionaltogene på stræknin-