Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2364381_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
29. marts 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Louise Møbius Heidt-
mann
Sagsnr.: 2021-0032/45-0025
Dok.:
1878792
Besvarelse af spørgsmål nr. 299 (Alm. del) fra Folketingets Transport-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 299 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 4. marts 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om ministeren vil tage initiativ til styrkelse af politiets færdselskontrol i navnlig myldretiden om morgenen og eftermiddagen ved at genindføre den tidligere så velfungerende og effektive ordning med, at motorcykelbetjentene opererer fra deres bopæl frem for centralt placerede garageanlæg, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 299 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil
ministeren tage initiativ til styrkelse af politiets færdsels-
kontrol i navnlig myldretiden om morgenen og eftermiddagen
ved at genindføre den tidligere så velfungerende og effektive
ordning med, at motorcykelbetjentene opererer fra deres bopæl
frem for centralt placerede garageanlæg?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
”Rigspolitiet skal indledningsvis henvise til Justitsministeriets
besvarelse af 13. december 2019 af spørgsmål nr. 113 (Alm. del)
fra Folketingets Transportudvalg.
Rigspolitiet kan i forlængelse heraf oplyse, at politiets opgave-
varetagelse på færdselsområdet beror på en analytisk tilgang til
indsats og allokering af ressourcer målrettet til særligt belastede
strækninger, steder og områder. Denne tilgang vil ikke nødven-
digvis blive tilgodeset ved hjemkørsel på motorcyklen, da det
vil være tjenestested og bopæl, der vil være afgørende for den
valgte kørselsrute. Af politianalyserne fra 2012 fremgår det, at
hjemkørsel på politiets motorcykler dengang var estimeret til at
udgøre ca. 39 pct. af det samlede antal kørte kilometer på poli-
tiets motorcykler.
Analysen førte bl.a. til en reduktion i antallet af politimotorcyk-
ler, således at politimotorcykler ligesom politiets øvrige køretø-
jer i dag som udgangspunkt deles mellem flere brugere, og den
enkelte betjent ikke længere kan anvende politiets motorcykler
til kørsel mellem hjem og arbejde.
Hvis det tillades politiets motorcykelbetjente at benytte politiets
motorcykler til transport til/fra deres bopæl og tjenestested, kan
det muligvis antages at ville skabe en større politimæssig syn-
lighed i myldretiden og dermed en eventuel præventiv effekt på
den trafikale adfærd. Det gælder dog, at politiets tjenestekøretø-
jer og uniform ikke må benyttes uden for tjenestetiden, og trans-
porten forudsættes således at være en del af motorcykelbetjen-
tens tjenestetid, hvormed denne effekt i lige så høj grad vil
kunne opnås ved hensigtsmæssig tjenesteplanlægning og dispo-
nering af motorcykelpatruljeringen.
Implementering af en hjemkørselsordning vil endvidere stille
krav til motorcykelbetjentens opbevaring af motorcykel samt
tjenestevåben og ammunition på hjemmeadressen. Motorcyklen
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om ministeren vil tage initiativ til styrkelse af politiets færdselskontrol i navnlig myldretiden om morgenen og eftermiddagen ved at genindføre den tidligere så velfungerende og effektive ordning med, at motorcykelbetjentene opererer fra deres bopæl frem for centralt placerede garageanlæg, til justitsministeren
vil, i lighed med de krav der stilles til politiets leverandører af
værkstedsydelser, skulle opbevares på et ikke-synligt sted, der
er aflåst og sikret med alarm. Opbevaring af tjenestevåben og
ammunition skal ske i et særligt sikringsskab, der er godkendt
hertil.
Det er samlet set Rigspolitiets vurdering, at der ikke er behov
for at indføre en ordning for hjemkørsel på politiets uniforme-
rede tjenestekøretøjer.”
Side 3/3