Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2364380_0001.png
Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 113
Offentligt
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. december 2019
Politikontoret
Ida Sofie Mahneke Jen-
sen
2019-0032/41-0110
1309417
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 113 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 20. november 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om ministeren vil tage initiativ til styrkelse af politiets færdselskontrol i navnlig myldretiden om morgenen og eftermiddagen ved at genindføre den tidligere så velfungerende og effektive ordning med, at motorcykelbetjentene opererer fra deres bopæl frem for centralt placerede garageanlæg, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 113 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om der er noget til hinder for, at poli-
tiets motorcykelbetjente igen får mulighed for at have deres mo-
torcykel med hjem til deres egen bopæl med deraf følgende mu-
lighed for at gennemføre en langt mere effektiv patruljering i
trafikken, herunder i myldretiden om morgenen og om eftermid-
dagen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at politiets uniforme-
rede og civile motorcykler indgår som et vigtigt kontrolelement
i politiets samlede færdselsindsats. Denne omfatter almindelig
færdselspatruljering samt øvrige færdselsopgaver som f.eks.
sikkerhedseskorter, ambulanceeskorter, honnøreskorter (VIP
kørsel), cykelløbseskorter og standsning af tunge køretøjer og
varebiler i forbindelse med tungvognscentrenes vejsidekontrol-
ler. Derudover anvendes motorcykler også i et vist omfang til
opgaver, der relaterer sig til f.eks. særligt udsatte boligområder
(SUB) og indbrudsindsatser samt i forbindelse med trygheds-
skabende indsatser i relation til f.eks. hensynsløs og utrygheds-
skabende knallertkørsel.
I forbindelse med politianalyserne i 2012 blev det bl.a. besluttet
at reducere antallet af motorcykler samtidig med, at antallet af
uddannede motorcyklister skulle bibeholdes. Da antallet af mo-
torcykler således blev reduceret, vil en eventuel genindførelse
af hjemkørsel for motorcykelbetjente medføre, at det ikke er
muligt at anvende motorcyklen i skiftetjeneste, hvor motorcyk-
len anvendes af én medarbejder på formiddagsvagten og en an-
den medarbejder på eftermiddagsvagten. Der vil således ikke
være den nuværende udnyttelse af politiets motorcykler og den
deraf følgende færdselsmæssige tilstedeværelse, hvis motorcyk-
lerne henstår på medarbejderens private adresse uden for tjene-
stetid.”
2