Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2354263_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 284:
Vil ministeren afsøge, hvordan processerne omkring fastlæggelse
af køreplaner for togtrafikken kan forbedres, så der fremadrettet
sikres en konstruktiv dialog og sparring mellem togoperatører og
lokale interessenter?
Svar:
Togdriften udgør rygraden i den kollektive transport i Danmark,
hvorfor den øvrige kollektive transport er afhængig af en velfunge-
rende og veltilrettelagt togdrift. Det medfører
ud over en kon-
traktlig forpligtelse
naturligt et samfundsansvar hos togoperatø-
rerne, der ved tilrettelæggelsen af køreplaner skal medvirke til, at
der er en sammenhængende kollektiv transport. Jeg anser det i den
forbindelse for afgørende, at togoperatørerne inddrager lokale in-
teressenter i forbindelse med udarbejdelse af nye køreplaner, da
det især igennem denne dialog kan sikres, at trafikken hænger
sammen.
Det er da også præcis sådan, at DSB og Arriva gennem deres trafik-
kontrakter med staten er forpligtet til at inddrage lokale interes-
senter i køreplanlægningsprocessen, og det er min klare opfattelse,
at de allerede i dag lever op til den forpligtelse.
For så vidt angår DSB er samarbejdet med og inddragelsen af lo-
kale interessenter og andre parter reguleret i trafikkontrakten mel-
lem Transportministeriet og DSB pkt. 7.1.1.
I praksis har DSB en løbende dialog med de relevante kommuner
og pendlerrepræsentanter, som vil blive påvirket af en given køre-
plansændring. Desuden er DSB i løbende dialog med trafikselska-
berne, som også kan viderebringe oplysninger om køreplansæn-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om ministeren vil afsøge, hvordan processerne omkring fastlæggelse af køreplaner for togtrafikken kan forbedres, så der fremadrettet sikres en konstruktiv dialog og sparring mellem togoperatører og lokale interessenter, til transportministeren
2354263_0002.png
Side 2/3
dringer til kommunerne. Endelig orienterer DSB Transportmini-
steriet om deres køreplansændringer og de lokale interessenters
tilbagemeldinger på deres køreplansoplæg.
DSB har tidligere ændret i deres køreplansoplæg efter dialog med
lokale interessenter. Eksempelvis valgte DSB
efter anmodning
fra lokale interessenter
at opretholde betjeningen af Skovbrynet
Station i K21, som DSB ellers havde lagt op til at nedlægge. Derud-
over har DSB senest i forhold til den kommende køreplan haft en
dialog med Kystbanens borgmestre om de ændringer, der planlæg-
ges på Kystbanen fra december i indeværende år.
Foruden ovenstående indsatser for at inddrage lokale interessenter
afholder DSB også et årlig pendlertræf, hvor DSB inviterer pend-
lertalsmændene til en dialog om bl.a.
DSB’s forslag til køreplan.
DSB har grundet COVID-19 ikke haft mulighed for at afholde
pendlertræf i 2020, hvorfor DSB i stedet har afholdte særskilte
pendlermøder.
Hvad angår Arriva, er samarbejdet med og inddragelsen af lokale
interessenter og andre parter reguleret i trafikkontraktens Bilag 2,
pkt. 4.5.1 og 4.5.2. Det fremgår heraf, at Arriva skal samarbejde om
køreplanlægningen med såvel infrastrukturforvaltere og tog- og
trafikselskaber i de betjente områder som tog- og trafikselskaber i
tilgrænsende områder. Det fremgår endvidere, at Arriva i forbin-
delse med kommende køreplanændringer eller andre væsentlige
spørgsmål og ændringer skal høre bl.a. de relevante kommuner og
pendlerrepræsentanter på de betjente strækninger.
Arriva har efter min bedste forståelse i almindelighed et godt og
velfungerende samarbejde med de relevante parter i forbindelse
med tilrettelæggelsen af deres køreplaner.
Se i den forbindelse også mit svar på TRU-spørgsmål 281 (alm.
del), der som bilag 2 har Arrivas redegørelse af 16. februar 2021 for
Arrivas dialog med Vejle, Ikast-Brande og Herning kommuner op
til køreplanskiftet den 13. december 2020.
Togoperatørerne har, som det fremgår, allerede et stort fokus på at
inddrage lokale interessenter i arbejdet med køreplanlægningen,
som ikke desto mindre er et kompliceret puslespil, hvor det er
svært at tilgodese alles ønsker i en samlet køreplan.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om ministeren vil afsøge, hvordan processerne omkring fastlæggelse af køreplaner for togtrafikken kan forbedres, så der fremadrettet sikres en konstruktiv dialog og sparring mellem togoperatører og lokale interessenter, til transportministeren
2354263_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht