Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 284:
Vil ministeren afsøge, hvordan processerne omkring fastlæggelse
af køreplaner for togtrafikken kan forbedres, så der fremadrettet
sikres en konstruktiv dialog og sparring mellem togoperatører og
lokale interessenter?
Svar:
Togdriften udgør rygraden i den kollektive transport i Danmark,
hvorfor den øvrige kollektive transport er afhængig af en velfunge-
rende og veltilrettelagt togdrift. Det medfører
–
ud over en kon-
traktlig forpligtelse
–
naturligt et samfundsansvar hos togoperatø-
rerne, der ved tilrettelæggelsen af køreplaner skal medvirke til, at
der er en sammenhængende kollektiv transport. Jeg anser det i den
forbindelse for afgørende, at togoperatørerne inddrager lokale in-
teressenter i forbindelse med udarbejdelse af nye køreplaner, da
det især igennem denne dialog kan sikres, at trafikken hænger
sammen.
Det er da også præcis sådan, at DSB og Arriva gennem deres trafik-
kontrakter med staten er forpligtet til at inddrage lokale interes-
senter i køreplanlægningsprocessen, og det er min klare opfattelse,
at de allerede i dag lever op til den forpligtelse.
For så vidt angår DSB er samarbejdet med og inddragelsen af lo-
kale interessenter og andre parter reguleret i trafikkontrakten mel-
lem Transportministeriet og DSB pkt. 7.1.1.
I praksis har DSB en løbende dialog med de relevante kommuner
og pendlerrepræsentanter, som vil blive påvirket af en given køre-
plansændring. Desuden er DSB i løbende dialog med trafikselska-
berne, som også kan viderebringe oplysninger om køreplansæn-