Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2356610_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget
(MFU) Kristian Jensen (V).
Spørgsmål nr. 282:
Vil ministeren oplyse, om den besparelse på 30 pct. for hver kørt
km. der er opnået, ved at Arriva i 2018 vandt udbuddet af
togtrafikken i Midt- og Vestjylland og på Svendborgbanen, alene
gør sig gældende for det pågældende udbud, eller om det niveau af
besparelser er et generelt billede for de udbud af togtrafikken, der
har fundet sted?
Svar:
Togtrafikken i Midt- og Vestjylland har som bekendt været i udbud
tre gange. De første to udbud vedrørte perioderne december 2002-
december 2010 og december 2010-december 2020, mens det
tredje og seneste dækker perioden december 2020-december 2028
med option på forlængelse i op til to år.
Trafikstyrelsen forventede ved første og andet udbud besparelser
på henholdsvis ca. 22,6 pct. i forhold til DSB’s kontraktbetaling før
2002 og ca. 10-11 pct. i forhold til Arrivas kontraktbetaling i 2002-
2010.
Rigsrevisionen opgjorde i 2012 besparelsen for staten ved første
udbud til nærmere ca. 16,5 pct. som følge af en række uforudsete
udgifter til bl.a. uddannelse af ekstra lokomotivførere
Statens besparelse ved andet udbud kan på nuværende tidspunkt
ikke opgøres endeligt.
Her skal man holde sig for øje, at de to udbud af forskellige årsager
ikke kan sammenlignes én til én. Det første udbud var en måde at
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 282: MFU spm. om den besparelse på 30 pct. for hver kørt km. der er opnået, ved at Arriva i 2018 vandt udbuddet af togtrafikken i Midt- og Vestjylland og på Svendborgbanen, alene gør sig gældende for det pågældende udbud, eller om det niveau af besparelser er et generelt billede for de udbud af togtrafikken, der har fundet sted, til transportministeren
2356610_0002.png
Side 2/2
opbygge erfaringer med trafikudbud. I det andet udbud blev de sid-
ste af DSB’s aldrende MR-togsæt
udskiftet med nyindkøbte Lint-
togsæt, hvilket i sagens natur påvirkede omkostningsbilledet.
Noget tilsvarende gælder med hensyn til det tredje udbud, hvor der
både blev føjet nye strækninger til og trukket en enkelt strækning
fra samt i den forbindelse overdraget rullende materiel fra DSB til
henholdsvis Arriva og Midtjyske Jernbaner.
Den daværende transport-, bygnings- og boligminister annonce-
rede i sin pressemeddelelse 6. december 2018 en besparelse på
godt 30 pct. per kørt km (togkilometer) sammenlignet med den da-
værende kontrakt. I lyset af ovenstående er der efter min vurdering
ikke tale om et generelt billede.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht