Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2342863_0001.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon +45 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.tbst.dk
Notat
Dato 12-02-2021
Sagsnr.: TS50400-00149
Trafik- Bygge og Boligstyrelsens (Trafikstyrelsen) bidrag
til svar på samrådsspørgsmål D, stillet 3. februar 2021,
om de udgåede morgentog Herning-Vejle
Transportministeriet har ønsket et baggrundsnotat om Trafikstyrel-
sens dialog med kommunerne Vejle, Ikast-Brande og Herning om
myldretidstogene Herning-Vejle, som kan indgå i ministeriets sagsbe-
handling af samrådet.
Christoffer Aagaard Melson (V) og Kristian Jensen (V) har den 3. fe-
bruar 2021 stillet følgende samrådsspørgsmål D:
”Vil ministeren redegøre for dialogen med Vejle, Ikast Brande og Her-
ning Kommune op til omlæggelsen af togafgangene på strækningen
mellem Herning og Vejle den 12. december 2020, og mener ministe-
ren, at denne har været tilfredsstillende i lyset af de store negative
konsekvenser af omlæggelsen for kommunerne, ungdomsuddannel-
serne og eleverne? Ministeren bedes i øvrigt redegøre for, hvilke initi-
ativer ministeren agter at tage som følge af de negative konsekvenser
af omlæggelsen, herunder om ministeren vil gå i dialog med de be-
rørte kommuner og arbejde for en ny køreplan med en mere hensigts-
mæssig togbetjening mellem Herning og Vejle?”
Trafikstyrelsen er blevet bedt om at redegøre for følgende:
- Trafikstyrelsens dialog med de tre kommuner op til genudbuddet,
dvs. høringer og lignende i forbindelse med udarbejdelsen af styrel-
sens rapport af 1. november 2016 om afgrænsning af udbudspakke
for regionaltogstrafik i Midt- og Vestjylland 2020. Der bedes ligele-
des redegjort for eventuel senere dialog op til køreplanskiftet 13. de-
cember 2020.
- Eventuelle nye overvejelser om omlægning af togbetjeningen, der
ikke fremgår af styrelsens notat af 3. december 2020.
Det fremgår af vores sagssystem, at den eneste dialog med de rele-
vante kommuner som Trafikstyrelsen har haft i forløbet er ifm. hørin-
gen af Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032, som fandt
Side 1 (3)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren til oversende sit talepapir fra samrådet 23/2-21 om omlæggelse af togafgange på strækningen mellem Herning og Vejle, til transportministeren
sted vinteren 2017-2018. Derudover enkelte henvendelser lige op til
køreplansskiftet 2020.
Trafikstyrelsens dialog med de tre kommuner i perioden op til
genudbuddet
Trafikstyrelsen udarbejdede i 2016 rapporten:
”Afgrænsning af ud-
budspakke for regionaltogstrafik i Midt-
og Vestjylland 2020”.
Arbejdet blev udført indenfor det af Transportministeriet fastlagte
kommissorie
”Forslag
til analyse af afgrænsning af udbudspakke for
regionaltogs-trafik 2020”,
dateret 14. april 2016, med journalnr.
2016-1407. I rapporten er myldretidstogene medtaget som et tilvalg
og ikke i grundbetjeningen. Dels fordi der i stedet prioriteres direkte
tog fra Aarhus-Herningstrækningen til Gødstrup hospital, og dels fordi
der var fremlagt forslag om en bane til Billund, som der skulle sikres
kapacitet til. Desuden var der usikkerhed om det tilgængelig togmate-
riel på udbudstidspunktet og om dette ville være tilstrækkeligt da ma-
terielforbruget afhænger af en række ubekendte herunder den vin-
dende operatørs køreplaner.
Opgaven med afgrænsning af udbudspakken bestod i at opstille de
faglige trafikale og økonomiske elementer i et politisk beslutnings-
grundlag med forslag til fastlæggelse af en samlet pakke af regional-
togstrafik, med fokus på leverancesikkerhed, økonomi og passager-
hensyn, jf. kommissoriet. Rapporten skulle indgå i den af TRM ud-
budte opgave Masterplan for udbud. Endvidere som grundlag for en
senere politisk beslutning om den udbudte kontrakt.
Trafikstyrelsen foretog arbejdet som et internt, politikforberedende ar-
bejde og havde ikke i forbindelse med udarbejdelse af rapporten kon-
takt til nogen kommuner.
Før udarbejdelsen af rapporten var der et arbejde i gang ang. en Midt-
jysk Ringbane, som en udløber af Togfondsforhandlingerne. Trafiksty-
relsen havde tidligere i 2014 leveret beregninger til TRM ang. dette,
og enkelte af notaterne er genfremsendt til TRM i starten af 2017. Der
har ikke været ekstern dialog i forbindelse med arbejdet.
Trafikstyrelsens dialog med kommunerne ifm. udarbejdelse af
Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032, udgivet april
2019
I forbindelse med udarbejdelsen af Trafikplan for den statslige jern-
bane 2017-2032, jf. lov om trafikselskaber §8, har Trafikstyrelsen
modtaget høringssvar (høringsperiode 24. november 2017 til 26. fe-
bruar 2018) og udarbejdet et høringsnotat, udgivet april 2019, som er
oversendt til TRM og ligger på styrelsens hjemmeside.
Side 2 (3)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren til oversende sit talepapir fra samrådet 23/2-21 om omlæggelse af togafgange på strækningen mellem Herning og Vejle, til transportministeren
Myldretidsafgangene nævnes i enkelte af de modtagne høringssvar,
som ligeledes er oversendt til TRM og ligger på Trafikstyrelsens hjem-
meside.
Af Trafikstyrelsens høringsnotat fremgår følgende opsummering af de
modtagne høringssvar:
”I
Midtjylland ønskes øget betjening. Der ønskes halvtimesdrift Vejle-Herning
(Herning Kommune, Ikast-Brande Kommune) og halvtimesdrift Struer-Her-
ning (Struer Kommune). Der er også ønske om halvtimes betjening Holste-
bro-Herning-Aarhus (Herning Kommune, Ikast-Brande Kommune).
Desuden er der ønske om at fastholde myldretidsafgangen Vejle-Struer
(Ikast-Brande Kommune, Herning Kommune), og fastholde halvtimesdrift Hol-
stebro-Struer, også i en situation hvor Lemvigbanen overtager driften Skjern-
Holstebro (Midttrafik). Der udtrykkes desuden ønske om timedrift Struer-Thi-
sted og direkte tog Thisted-Aarhus (Nordjyllands Trafikselskab, KKR Nordjyl-
land, m.fl.).
Trafik- Bygge- og Boligstyrelsens bemærkninger
Trafikken der fremgår af høringsudgaven af trafikplanen, svarer til det der er
besluttet i forbindelse med det kommende udbud af trafikken i Midt- og
Vestjylland, som præsenteret i det udsendte udbudsmateriale fra december
2017. Efterfølgende har Region Midtjylland givet udtryk for, at de gerne vil
overtage trafikkøberansvaret Holstebro-Skjern. Udbudsmaterialet er derfor
revideret i juni 2018, og imødekommer nu ønskerne fra bl.a. Struer Kommune
om halvtimesdrift Struer-Herning.”
Trafikstyrelsens dialog med de tre kommuner op til køreplans-
skiftet 13. december 2020
I perioden mellem færdiggørelse af rapporten
”Afgrænsning af ud-
budspakke for regionaltogstrafik i Midt-
og Vestjylland 2020” fra 2016
og køreplansskiftet i 2020, har Trafikstyrelsen fået og sagsbehandlet
enkelte henvendelser fra Struer Kommune, Brande Bladet og en bor-
gerhenvendelse. Vi har også modtaget indsigelser fra Brande City og
fra Brande-Ikast Kommune, som er oversendt til TRM og sagsbehand-
let der.
Overvejelser om omlægning af togbetjening
Trafikstyrelsen har ikke yderligere overvejelser om omlægning af tog-
driften, end hvad der fremgår af notatet fra december 2020.
Side 3 (3)