Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
Side 1 af 6
Talemanuskript til besvarelse af samrådsspørgsmål D om morgentog
mellem Herning og Vejle
[Indledning]
Tak for ordet.
Hr. Christoffer Aagaard Melson (V) og hr. Kristian Jensen (V)
har stillet følgende samrådsspørgsmål:
"Vil ministeren redegøre for dialogen med Vejle, Ikast Brande
og Herning Kommune op til omlæggelsen af togafgangene på
strækningen mellem Herning og Vejle den 12. december 2020,
og mener ministeren, at denne har været tilfredsstillende i
lyset af de store negative konsekvenser af omlæggelsen for
kommunerne, ungdomsuddannelserne og eleverne? Ministeren
bedes i øvrigt redegøre for, hvilke initiativer ministeren agter
at tage som følge af de negative konsekvenser af omlæggelsen,
herunder om ministeren vil gå i dialog med de berørte
kommuner og arbejde for en ny køreplan med en mere
hensigtsmæssig togbetjening mellem Herning og Vejle?"
Arriva overtog som bekendt togtrafikken på strækningen Vejle
–
Herning
–
Struer fra DSB ved køreplanskiftet den 13. december
2020, og jeg vil starte med at skitsere forløbet frem til
operatørskiftet i december 2020.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren til oversende sit talepapir fra samrådet 23/2-21 om omlæggelse af togafgange på strækningen mellem Herning og Vejle, til transportministeren
Side 2 af 6
Arriva har kørt tog i Midt- og Vestjylland siden 2003. Det har de
helt overvejende gjort godt, billigt, pålideligt og til glæde for de
jyske togpassagerer.
Erfaringerne fra det første udbud var sådan, at man fra politisk
hold hurtigt kunne blive enige om at genudbyde trafikken fra
2010 og 10 år frem. Det udbud vandt Arriva som bekendt også.
Med det udgangspunkt blev trafikken også udbudt en tredje
gang fra 2020. Den udbudsproces blev forberedt og gennemført
under den tidligere VLAK regering, hvor betjeningskravene også
blev fastlagt.
Jeg vil i den sammenhæng fremhæve, at det var et kendt vilkår i
den politiske aftale, at myldretidstogene ville udgå. Det er altså
ikke en nyskabelse fra min tid som minister, og der blev ikke
lagt skjul på det forhold i forhandlingerne op til indgåelsen.
Faktisk var morgenafgangenes bortfald et kendt vilkår helt fra
første ordførermøde i februar 2017. Det fremgik klart af
aftaleudkastene fra marts 2017 og frem til indgåelsen den 9.
juni 2017, at afgangene ville udgå.
Forud for forhandlingerne gik Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i
2016 i gang med at identificere, undersøge og evaluere
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren til oversende sit talepapir fra samrådet 23/2-21 om omlæggelse af togafgange på strækningen mellem Herning og Vejle, til transportministeren
Side 3 af 6
forskellige trafikale pakker. Arbejdet er beskrevet i styrelsens
rapport fra november 2016.
Rapporten var vedlagt som bilag til min besvarelse af TRU-
spørgsmål nr. 117, som hr. Kristian Jensen stillede den 26.
november 2020.
Det fremgår af rapporten, at morgentogene var et muligt tilvalg
(tilvalg 5 og 6 på side 50), men kun hvis den dengang forudsatte
Billundbane ikke blev realiseret.
Dialogen med Vejle, Ikast-Brande og Herning kommuner
Arriva
I forhold til høring og dialog med relevante interessenter er
kontrakten skrevet sådan, at det er Arriva, der står for
inddragelse af kommuner og trafikselskaber.
Helt præcist står der i kontraktens Bilag 2, pkt. 4.5.2, at:
”Høringen skal ske efter
aftale med eller i samarbejde med
relevante trafikselskaber og øvrige operatører.”
Det vil i denne sammenhæng sige Sydtrafik, Midttrafik og DSB.
Jeg har bedt Arriva om at gøre rede for deres dialog med
kommunerne. Den redegørelse vil jeg eftersende.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren til oversende sit talepapir fra samrådet 23/2-21 om omlæggelse af togafgange på strækningen mellem Herning og Vejle, til transportministeren
Side 4 af 6
Kort fortalt gennemførte Arriva i januar-februar-marts 2020
høring af de relevante parter vedrørende køreplanen for 2021.
Den 7. februar 2020 sendte Arriva således det fulde
køreplanudkast til Midttrafik, Sydtrafik, Nordjyllands
Trafikselskab, Fynbus, DSB, Midtjyske Jernbaner og det slesvig-
holstenske NEG samt ministeriet.
Det var Midttrafik og Sydtrafik, der stod for at samordne
kommunernes svar, som blev sendt til Arriva.
På baggrund af høringssvar og de kontraktuelle forpligtelser
udarbejdede Arriva det endelige køreplanforslag, som
ministeriet godkendte den 18. februar 2020. Køreplanen er
således helt i overensstemmelse med betjeningskravene i
udbuddet som blev forberedt af den tidligere VLAK regering.
Forinden havde ministeriet i efteråret-vinteren 2019-2020
afgivet bemærkninger til Arrivas foreløbige udkast til køreplan.
Ministeriet
Jeg kan videre oplyse, at mit ministerium ikke har været i
direkte dialog med kommunerne op til køreplansskiftet.
Ministeriet blev først kort før operatørskiftet kontaktet af blandt
andre Ikast-Brande Kommune, der ønskede at gøre indsigelse
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren til oversende sit talepapir fra samrådet 23/2-21 om omlæggelse af togafgange på strækningen mellem Herning og Vejle, til transportministeren
Side 5 af 6
mod betjeningsændringen. Kommunen havde i første omgang
den 4. december 2020 henvendt sig til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen.
Ministeriet besvarede Ikast-Brande Kommunes brev den 18.
januar 2021 og modtog den 2. februar 2021 svar fra kommunen.
I svaret beder kommunen om, at der foretages en forskydning af
afgange i køreplanen for 2022, frem for at der indsættes ekstra
afgange oveni den faste timebetjening.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Hvad styrelsen angår, har den i et notat til mit ministerium
redegjort for sin dialog med de tre kommuner i årene op til
operatørskiftet. Redegørelsen vil jeg oversende efterfølgende.
[Initiativer]
I forhold til initiativer er det vigtigt at sondre mellem
flere
tog
og
andre
tog.
Altså: Vil man have ekstra afgange oveni den kontraktbestemte
trafik, der følger af udbuddet, eller vil man justere køreplanen?
Flere tog koster flere penge, det siger sig selv. Arriva anslog
sidste år omkostningerne til ca. 2,5 mio. kr. om året for to ekstra
afgange.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om ministeren til oversende sit talepapir fra samrådet 23/2-21 om omlæggelse af togafgange på strækningen mellem Herning og Vejle, til transportministeren
Side 6 af 6
Lad mig igen minde om, at myldretidstogenes bortfald var en
del af den aftale, som den tidligere regering lagde frem. Og jeg
hører ikke spørgerne sådan, at de har flere penge med til at
skrive dem ind i aftalen igen. Jeg vil derfor ikke gå længere ud af
det spor.
Så er der muligheden for at omlægge køreplanen.
Netop i disse måneder er vi i dialog med Arriva og Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen om køreplanen for 2022.
Og i den forbindelse er det jo helt klart sådan, at der inden for
kontraktens rammer kigges blandt andet på mulighederne
omkring de morgenafgange, som har været i spil i denne sag.
Jeg glæder mig til, at se, hvilke muligheder der peges på i
forbindelse med køreplanen for 2022, og dem vil jeg selvfølgelig
lægge frem for forligskredsen bag udbuddet, når vi når så vidt.
[Afslutning]
Tak for ordet.