Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2357313_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. februar stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 280:
Når udenlandske lastbiler holder ulovligt parkeret, får de en parke-
ringsbøde, men langt de fleste betales ikke. I mange tilfælde går et
opkrævnings-apparatet i gang, og ude i kommunerne resulterer det
desværre ofte i, at man i sidste ende vælger at annullere bøderne.
Ministeren har nu entreret med et udenlandsk inkassobureau, men
efter DF’s
vurdering er denne model alt for dyr og ender nærmest
med en regning til staten i stedet. En lignende situation gør sig
gældende på de statslige parkeringspladser. Men ved sammenkob-
ling med en dansk trailer/hænger, burde
man efter DF’s opfattelse
kunne udstikke bøden til traileren, da speditøren har nemmere ved
at opkræve pengene, end kommunerne og staten. Dette er der tilsy-
neladende ikke lovhjemmel til i dag. Vil ministeren støtte DF i, at
loven bør ændres til, at dette kan være muligt, så vi får stoppet-
skævvridningen, hvor danske bøder betales, mens de udenlandske
slipper?
Svar:
Jeg har spurgt Færdselsstyrelsen om den manglende lovhjemmel,
og Færdselsstyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde
mig til:
”Færdselsstyrelsen
kan oplyse, at parkeringsafgiften i henhold til
færdselslovens § 121, stk. 4, påhviler den, der har foretaget den
uretmæssige standsning eller parkering. Betales afgiften ikke in-
den den fastsatte frist, hæfter tillige ejeren (brugeren) for betalin-
gen, medmindre det godtgøres, at føreren uberettiget var i besid-
delse af køretøjet.”
Jeg mener ikke, at speditører skal pålægges en økonomisk byrde
for nogle ulovlige forhold, som en vognmand har begået. Med spør-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om parkeringsbøder til udenlandske lastbiler, til transportministeren
2357313_0002.png
Side 2/2
gerens forslag vil der være tale om at indføre et slags objektivt an-
svar på speditøren, uden at speditøren behøver at have begået no-
get retsstridigt eller i øvrigt kritisabelt.
Jeg er dog meget enig med spørgeren i, at det ikke er fair over for
de virksomheder, der rent faktisk betaler, at udenlandsk registre-
rede lastbiler kan krydse grænse og efterlade ubetalte p-afgifter.
Jeg antager, at spørgeren henviser til virksomheden Euro Parking
Collection (herefter EPC), som Færdselsstyrelsen har indgået et
samarbejde med. EPC skal blandt andet indhente kontaktoplysnin-
gerne og opstarte en opkrævningsprocedure mod udenlandske last-
biler med ubetalte parkeringsafgifter.
I forhold til spørgerens opfattelse af EPC’s arbejde i kommunerne,
så er jeg bekendt med, at Århus Kommune og Parkering Nord i
Aalborg har indgået samarbejde med EPC. Mig bekendt er der dog
tale om et arbejde, der primært går på opkrævning af afgifter ud-
stedt til lette køretøjer og dermed privatpersoner. Det er angiveligt
mere besværligt at indhente oplysninger hos privatpersoner i for-
hold til virksomheder (lastbiler), som typisk er modtager af parke-
ringsafgifterne på de statslige rastepladser. Det er derfor min for-
ståelse, at EPC har udmærkede forudsætninger for at løse den op-
gave, som Færdselsstyrelsen har bedt dem om.
EPC modtager således kun betaling for de afgifter, som det lykke-
des dem at opkræve. De aflønnes med 20 procent af afgiftens stør-
relse.
Skulle det mod forventning ikke lykkes for EPC at opkræve en af-
gift, så oversender Færdselsstyrelsen sagen til Gældsstyrelsen, der
står for den videre inddrivelse.
EPC har haft opgaven i kort tid, og det er derfor for tidligt at drage
definitive konklusioner om arbejdets succes.
Jeg har bedt Færdselsstyrelsen om løbende at holde mig orienteret
om, hvordan det går med at få parkeringsafgifterne betalt.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht