Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. februar stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 280:
Når udenlandske lastbiler holder ulovligt parkeret, får de en parke-
ringsbøde, men langt de fleste betales ikke. I mange tilfælde går et
opkrævnings-apparatet i gang, og ude i kommunerne resulterer det
desværre ofte i, at man i sidste ende vælger at annullere bøderne.
Ministeren har nu entreret med et udenlandsk inkassobureau, men
efter DF’s
vurdering er denne model alt for dyr og ender nærmest
med en regning til staten i stedet. En lignende situation gør sig
gældende på de statslige parkeringspladser. Men ved sammenkob-
ling med en dansk trailer/hænger, burde
man efter DF’s opfattelse
kunne udstikke bøden til traileren, da speditøren har nemmere ved
at opkræve pengene, end kommunerne og staten. Dette er der tilsy-
neladende ikke lovhjemmel til i dag. Vil ministeren støtte DF i, at
loven bør ændres til, at dette kan være muligt, så vi får stoppet-
skævvridningen, hvor danske bøder betales, mens de udenlandske
slipper?
Svar:
Jeg har spurgt Færdselsstyrelsen om den manglende lovhjemmel,
og Færdselsstyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde
mig til:
”Færdselsstyrelsen
kan oplyse, at parkeringsafgiften i henhold til
færdselslovens § 121, stk. 4, påhviler den, der har foretaget den
uretmæssige standsning eller parkering. Betales afgiften ikke in-
den den fastsatte frist, hæfter tillige ejeren (brugeren) for betalin-
gen, medmindre det godtgøres, at føreren uberettiget var i besid-
delse af køretøjet.”
Jeg mener ikke, at speditører skal pålægges en økonomisk byrde
for nogle ulovlige forhold, som en vognmand har begået. Med spør-