Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Spørgsmål nr. 278:
Ifølge artiklen »Mærsk flytter til Kalundborg
–
gigantisk eksport-
eventyr begynder« bragt af TV 2 Øst den 21. december 2020 vil
flytningen af Mærsks containerskibe samt havneterminal fra Kø-
benhavns Havn til Kalundborg Havn medføre en øget lastbiltrafik
ind og ud af Kalundborg på ca. 270-300 ekstra lastbiler om ugen.
Hvad betyder det for samfundsøkonomien i en kommende Kalund-
borgmotorvej, og mener ministeren, at den markante øgning af tra-
fik på vejene omkring Kalundborg skaber et større behov for om-
bygning af rute 23 til motorvej?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har svaret
følgende:
”Der
er gennemført samfundsøkonomiske beregninger i forbin-
delse med VVM-undersøgelsen (sammenfattende rapport 2012) og
senere i forbindelse med genberegninger af en række vejprojekter i
2015. Ifølge den seneste beregning er den interne rente for Kalund-
borgmotorvejens 3. etape på 4,0 pct. De gennemførte beregninger
af samfundsøkonomi er baseret på trafikmodelberegninger, hvor
der var forudsat en kommende trafikudvikling på baggrund af den
generelle udvikling i befolkning, arbejdspladser og økonomi i om-
rådet. Trafikberegningerne tager ikke højde for helt specifikke be-
givenheder som f.eks. åbningen eller lukningen af en virksomhed.
Hvis det forudsættes, at flytningen af Mærsks containerskibe er et
ekstra bidrag til væksten ud over den allerede forudsatte udvikling,
vil det udgøre en lastbiltrafik på 50-60 lastbiler pr. hverdag, som
dog ikke alle vil have gavn af at benytte Kalundborgmotorvejen.
F.eks. vil en del af lastbiltrafikken fra lokalområdet til og fra termi-
nalen formentlig være lastbiler, der uden en terminal ville køre på