Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2352201_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 276:
Vil ministeren redegøre for, hvordan togforsinkelser kan undgås,
og hvordan man sikrer sig den nødvendige kapacitet i antallet af
togbusser, som overholder restriktionerne med hensyn til COVID-
19, så de berørte borgere ikke risikerer yderligere forsinkelser på
baggrund af de gældende regler?
Svar:
Både togmateriellet og infrastrukturen i Danmark er desværre af
ældre dato. Det betyder, at togforsinkelser desværre aldrig helt kan
undgås. Derfor er det både godt og nødvendigt, at både DSB og Ar-
riva dagligt har fuld fokus på at reducere omfanget af forsinkelser
og aflysninger så meget som muligt. Dertil kommer, at begge togo-
peratører desuden har et godt og konstruktivt samarbejde med Ba-
nedanmark om også at reducere omfanget af forsinkelser og aflys-
ninger, der er forårsaget af forhold hos Banedanmark.
Det er DSB’s og Arrivas ansvar at sikre, at der indsættes
det antal
togbusser, der er nødvendige for at de restriktioner, der er er ind-
ført for at begrænse risiko for smitte med corona-virus, herunder
indsættelse af tilstrækkelig kapacitet i erstatningstransport i uor-
denssituationer. Jeg har derfor spurgt DSB og Arriva, hvordan
dette sikres.
DSB oplyser følgende:
”DSB har indført pladsreservationskrav i DSB’s fjern-
og regional-
tog. Hvis en eller flere afgange akut skal erstattes af togbusser, an-
vendes antallet af pladsreservationer som hovedregel til dimensio-
nering af, hvor mange togbusser der bestilles. DSB følger nøje pas-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 276: Spm. om, hvordan togforsinkelser kan undgås, og hvordan man sikrer sig den nødvendige kapacitet i antallet af togbusser, som overholder restriktionerne med hensyn til COVID-19, så de berørte borgere ikke risikerer yderligere forsinkelser på baggrund af de gældende regler, til transportministeren
2352201_0002.png
Side 2/2
sagerudviklingen på de enkelte togstrækninger. Der indsættes tu-
ristbusser med en typisk kapacitet på 50-58 passagerer, og de fyl-
des op med ca. 25 passagerer pr. bus.”
Arriva oplyser følgende:
”Erstatningstransport
Når vi hos Arriva bestiller erstatningstransport, vurderer vi beho-
vet for buskapacitet (antal busser) på baggrund af passagertal fra
de togafgange, bussen skal erstatte. Derudover er busselskabet ori-
enteret om belægningskravet på max 50 %, således at de ikke med-
tager flere passagerer end de må i henhold til COVID-19 restriktio-
nerne. Ved indsættelse af erstatningstransport ved planlagt sporar-
bejde kører busserne efter en ny køreplan. Ved akutte driftsforstyr-
relser bliver erstatningstransporten rekvireret hurtigst muligt efter
vi har fået kendskab til aflysningen. I vores kontrakt med busleve-
randøren fremgår det, at leverandøren er forpligtet til at kunne le-
vere busser indenfor en time.”
Jeg henholder mig til det af DSB og Arriva anførte.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht