Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2283699_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. november 2020
2020-8444
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 27:
Vil ministeren redegøre for, hvornår Langelandsbroen er færdigrenoveret og
teknisk i orden, når det aktuelt igangværende renoveringsprojekt er færdig-
gjort, herunder også oplyse om der er flere større renoveringsprojekter på vej,
inden broen er færdigrenoveret- og i bekræftende fald hvilke?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har svaret følgende:
”Langelandsbroen
er afgørende for en god forbindelse til Langeland. Lange-
landsbroen blev bygget i perioden 1960
1962 og indviet 10. november 1962.
Det har i perioder af broens levetid været nødvendigt med en række reparatio-
ner og renoveringsarbejder for at sikre Langelandsbroens beståen i fremtiden.
Det er ikke unormalt, at de store ældre broer/bygværker i Danmark har behov
for større renovering efter ca. 50 år.
Langelandsbroen efterses regelmæssigt i henhold til Vejdirektoratets eftersyns-
og vedligeholdelsesstrategier for bygværker, hvorfor der foretages rutinemæs-
sigt eftersyn mindst én gang årligt, og derudover gennemføres der et meget de-
taljeret genereleftersyn mindst hver 6. år. Disse eftersyn gennemføres af Vejdi-
rektoratets eksterne rådgivere (specialister), og danner grundlag for de repara-
tioner og vedligeholdelsesmæssige tiltag, som iværksættes på broen.
Vurderingen af behov for vedligehold sker ud fra følgende retningslinjer og pri-
oritering:
1.
Forhold, der har betydning for person- og trafiksikkerhed. Eksempler på
forhold, der har betydning for sikkerhed kunne være 1) nedfald af beton el-
ler andre dele af bygværket eller 2) skader i belægninger og dilatationsfu-
ger, der medfører risiko for skader på køretøjer eller udgør en fare for tra-
fiksikkerheden.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: MFU spm. om, hvornår Langelandsbroen er færdigrenoveret og teknisk i orden, til transportminsteren
2283699_0002.png
2. Forhold, der har betydning for bygværkets funktion. Eksempler på forhold,
der har betydning for funktion kunne være 1) skader, der indebærer reduk-
tion af bæreevnen i en grad, der forhindrer eller begrænser passage for kø-
retøjer, eller 2) restriktioner for passage af bygværker, der påvirker frem-
kommeligheden, fx højde, bredde eller hastighed.
3. Vedligehold skal foretages, når det er økonomisk optimalt. Dvs. når en ud-
skydelse af vedligehold indebærer udskydelsesomkostninger, der overstiger
den af Finansministeriet fastsatte rentesats (4 % p.a.). Et eksempel kunne
være en fugtisolering, der først skal udskiftes, når den er så utæt, at det
medfører en skadesudvikling, der øger reparationsomkostningerne med
mere end 4 % p.a.
Det aktuelt igangværende renoveringsprojekt er en forstærkning af armerin-
gen, som for en vis dels vedkommende er mærket af rust. Der etableres supple-
rende forspændt armering. Arbejdet forventes at være afsluttet i starten af
2022. Arbejdet har en høj prioritet, idet armeringsstængerne er vigtige for be-
varelse af bygværkets funktion. Hvis ikke dette arbejde blev udført nu, ville det
på sigt gå ud over sikkerheden.
Langelandsbroen er en stor bro med mange delelementer og mange kvadrat-
meter. Når broen er under vedligehold, er det et eller få af delelementerne, der
arbejdes med, og når alle elementer løbende over tid skal vedligeholdes, ople-
ves det, som om broen ofte er under vedligeholdelse.
Der har i en del år primært været fokus på broens bærende dele. Det vil frem-
over være nødvendigt at vedligeholde belægninger og vejudstyr i etaper inden-
for en 10-årig periode. Der henvises endvidere til svaret på TRU alm. del.
spørgsmål 29, hvor Langelandsbroen ”10-års vedligeholdelsesplan” omtales.
Det er Vejdirektoratets forventning, at Langelandsbroen vil opfylde sin funk-
tion og vil kunne holde i mindst 100 år regnet fra indvielsen. Forudsætningen
for denne prognose er imidlertid, at broen fremover fortsat efterses regelmæs-
sigt, og at vedligehold foretages, når det er økonomisk optimalt. Alle broens
komponenter har en begrænset levetid, hvorfor der som nævnt også fremover
vil blive behov for at udføre vedligeholdelsesarbejder på dele af komponen-
terne.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht