TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. november 2020
2020-8444
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 27:
Vil ministeren redegøre for, hvornår Langelandsbroen er færdigrenoveret og
teknisk i orden, når det aktuelt igangværende renoveringsprojekt er færdig-
gjort, herunder også oplyse om der er flere større renoveringsprojekter på vej,
inden broen er færdigrenoveret- og i bekræftende fald hvilke?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har svaret følgende:
”Langelandsbroen
er afgørende for en god forbindelse til Langeland. Lange-
landsbroen blev bygget i perioden 1960
–
1962 og indviet 10. november 1962.
Det har i perioder af broens levetid været nødvendigt med en række reparatio-
ner og renoveringsarbejder for at sikre Langelandsbroens beståen i fremtiden.
Det er ikke unormalt, at de store ældre broer/bygværker i Danmark har behov
for større renovering efter ca. 50 år.
Langelandsbroen efterses regelmæssigt i henhold til Vejdirektoratets eftersyns-
og vedligeholdelsesstrategier for bygværker, hvorfor der foretages rutinemæs-
sigt eftersyn mindst én gang årligt, og derudover gennemføres der et meget de-
taljeret genereleftersyn mindst hver 6. år. Disse eftersyn gennemføres af Vejdi-
rektoratets eksterne rådgivere (specialister), og danner grundlag for de repara-
tioner og vedligeholdelsesmæssige tiltag, som iværksættes på broen.
Vurderingen af behov for vedligehold sker ud fra følgende retningslinjer og pri-
oritering:
1.
Forhold, der har betydning for person- og trafiksikkerhed. Eksempler på
forhold, der har betydning for sikkerhed kunne være 1) nedfald af beton el-
ler andre dele af bygværket eller 2) skader i belægninger og dilatationsfu-
ger, der medfører risiko for skader på køretøjer eller udgør en fare for tra-
fiksikkerheden.