Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2358669_0001.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato 18-03-2021
Sagsnr.: TS31200-00713
Dokumentnr. 9239319
Sagsbehandler: MSH
Notat om hvornår Trafikstyrelsen modtog indberetning
fra Københavns Lufthavn om hændelserne med løse ba-
nelys den 14. og 15. september 2019
I forbindelse med transportministerens besvarelse af TRU-spørgsmål
nr. 269 har Trafikstyrelsen oplyst, at ifølge styrelsens registreringer i
indberetningsdatabasen, modtog styrelsen først den 16. oktober 2019
indberetning fra Københavns Lufthavn om hændelserne med løse ba-
nelys
den 14. og 15. september 2019 i form af opdateringer (”Analy-
sis / follow up”) på de oprindelige indberetninger, som styrelsen imid-
lertid ikke kunne se at have modtaget.
Dette er imidlertid desværre ikke korrekt og skyldes en beklagelig
menneskelig fejl i forbindelse med et datatræk fra styrelsens indberet-
ningsdatabase i forbindelse med udarbejdelsen af svaret på TRU-
spørgsmål 269.
Trafikstyrelsen kan således oplyse, at styrelsen den 17. september
2019 modtog indberetning fra Københavns Lufthavn om hændelserne
med løse banelys den 14. og 15. september 2019.
Trafikstyrelsen kan desværre samtidig konstatere, at det ikke er kor-
rekt, at styrelsen først blev gjort opmærksom på Københavns Luft-
havns interne risikoklassificering (klasse A) af hændelsen i januar
2020. Det fremgår således af ovennævnte indberetninger, modtaget
den 17. september 2019, at lufthavnen havde påført en intern risiko-
klassificering i klasse A. Datoen for Trafikstyrelsens modtagelse af
indberetningerne har imidlertid ikke indflydelse på styrelsens behand-
ling af indberetningerne. Indberetningerne er behandlet efter normal
procedure, hvilket medfører at de indgår som datamateriale til styrel-
sens tilsyn.
Side 1 (3)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen modtog indberetning om løse banelys fra Københavns Lufthavn, som blev identificeret den 14. september 2019 og 15. september 2019, til transportministeren
Det er således fortsat Trafikstyrelsens vurdering, at alvoren i situatio-
nen omkring de defekte banelys i weekenden d. 14./15. sept. 2019
ikke er det konkrete problem med de to løse banelysarmaturer, men
derimod det systemiske i, at hændelserne identificerer en trend, hvor
der over en periode på 15 måneder er indberettet FOD med relation til
lysarmaturer. De fem hændelser er beskrevet yderligere i Trafikstyrel-
sens redegørelse fra marts 2020, afsnit 11. Som nævnt i redegørel-
sens afsnit 13 er det Trafikstyrelsens opfattelse, at de enkelte hæn-
delser hver især har en lavere risikofaktor, men at den trend, de indi-
kerer, gør, at lufthavnens sikkerhedssystem har en klasse A risiko. I
weekenden den 14./15. sept. 2019 håndterede lufthavnen hver enkelt
hændelse operationelt ved at lukke de relevante dele af banesystemet
og fjerne den konkrete fare (FOD). Det alvorlige er i styrelsens optik
derfor, at lufthavnen efter at have udført en risikovurdering af week-
endens hændelser om mandagen, ikke reagerer herpå ved øjeblikke-
ligt at lukke for fortsatte operationer indtil det kunne dokumenteres,
at risikoen var mitigeret og derved respektere klassifikationen A. Luft-
havnen iværksatte tiltag til at mitigere den identificerede trend
samme dag, men effekten af disse tiltag (nedklassificeringen af risi-
koen til et lavere niveau) blev ikke dokumenteret forud for genåbnin-
gen af banesystemet.
Trafikstyrelsen har nævnt hændelserne og forløbet i forbindelse med
et møde for transportordførerne den 20. november 2020 og de frem-
går tillige af styrelsens redegørelse til Transportministeren af marts
2020.
Det skal i denne forbindelse understreges, at Trafikstyrelsens myndig-
hedsopgave er at undersøge, om de af lufthavnen opsatte systemer
og procedurer efterlever lovkravene, og om systemerne fungerer ef-
fektivt i sikkerhedsmæssig forstand. Det er lufthavnens ansvar, at in-
frastruktur, systemer og funktioner lever op til forskrifterne til enhver
tid, for derigennem at opretholde luftfartssikkerheden.
Det er også lufthavnens ansvar at lave opfølgninger på hændelser/ob-
servationer, der vurderes at være til fare (hazard) for luftfartsikkerhe-
den. Det væsentlige for styrelsen er således at se, at lufthavnen
handler i overensstemmelse med sit ansvar, at lufthavnen udarbejder
de analyser, som hændelsesforløbet måtte kræve, og at lufthavnen
vurderer hvilke mitigerende foranstaltninger, der skal foretages, og
efterfølgende gennemfører disse. Disse forhold afdækkes i forbindelse
med styrelsens tilbagevendende tilsyn med lufthavnen.
Hvis styrelsen i forbindelse med et tilsyn med lufthavnen bliver op-
mærksom på konkrete foreliggende forhold, der vurderes at kompro-
mittere luftfartssikkerheden, vil der naturligvis blive taget action på
dette.
Side 2 (3)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen modtog indberetning om løse banelys fra Københavns Lufthavn, som blev identificeret den 14. september 2019 og 15. september 2019, til transportministeren
Det vil være naturligt i denne sammenhæng at gøre opmærksom på,
at Trafikstyrelsen i et år med normal aktivitet i luftfarten i Danmark,
Grønland og Færøerne modtager i størrelsesordenen 10.000 indberet-
ninger, som omhandler samlet cirka 7.000 hændelser/observationer.
Trafikstyrelsen benytter de indberettede informationer til at skabe et
datagrundlag over eventuelle tendenser på en eller flere lufthavne el-
ler andre aktører i luftfarten, og styrelsen benytter denne viden i for-
bindelse med den løbende overvågning og tilsyn med luftfartssikker-
heden i Danmark. De indberettede informationer om eventuelle hæn-
delser vil således blandt andet blive brugt til at fastlægge, hvilke for-
hold der skal fokuseres på i forbindelse med styrelsens tilsyn. Styrel-
sen sender derudover informationerne videre til Det Europæiske Luft-
fartssikkerhedsagentur, EASA.
Side 3 (3)