MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. marts 2021
2021-1798
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. februar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 269:
Vil ministeren oplyse, hvornår Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen modtog ind-
beretning om løse banelys fra Københavns Lufthavn, som blev identificeret
den 14. september 2019 og 15. september 2019? Og vil ministeren endvidere
oplyse, hvad Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i den forbindelse foretog sig,
og hvilke foranstaltninger man iværksatte, da man blev gjort opmærksom
på, at Københavns Lufthavn havde klassificeret de løse banelys til risiko A-
niveau?
Svar:
Jeg har bedt Trafikstyrelsen om at forholde sig til spørgsmålet. Styrelsen har
oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Styrelsen
har tidligere redegjort for sagen, herunder om de modtagne ind-
beretninger, i sin redegørelse om hændelsesforløbet vedrørende banelysar-
maturer på Københavns Lufthavn Kastrup fra marts 2020. Styrelsen har ef-
terfølgende givet transportordførerne en særskilt orientering om sagen den
28. april 2020. Styrelsen har kommenteret oplysningerne i artikler i Politi-
ken i februar 2021 i et notat af 22. februar 2021 vedrørende banelysarmatu-
rer i Københavns Lufthavn Kastrup, som er videreformidlet til medlemmer
af Folketinget. Styrelsen har endvidere givet transportordførerne en opdate-
ret orientering om sagen på et møde den 25. februar 2021, hvor styrelsen
også kommenterede oplysningerne i de tidligere artikler i Politiken.
Ifølge styrelsens registreringer i indberetningsdatabasen, modtog styrelsen
først den 16. oktober 2019 indberetning om hændelserne den 14. og 15. sep-
tember 2019 i form af opdateringer (”Analysis
/ follow up”)
på de oprinde-
lige indberetninger, som styrelsen imidlertid ikke kan se at have modtaget.
Det fremgår af begge indberetninger, som det også fremgår af styrelsens re-
degørelse om hændelsesforløb vedrørende banelysarmaturer på Køben-
havns Lufthavn Kastrup fra marts 2020, at Københavns Lufthavn havde