Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2354015_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. marts 2021
2021-1798
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. februar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 269:
Vil ministeren oplyse, hvornår Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen modtog ind-
beretning om løse banelys fra Københavns Lufthavn, som blev identificeret
den 14. september 2019 og 15. september 2019? Og vil ministeren endvidere
oplyse, hvad Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i den forbindelse foretog sig,
og hvilke foranstaltninger man iværksatte, da man blev gjort opmærksom
på, at Københavns Lufthavn havde klassificeret de løse banelys til risiko A-
niveau?
Svar:
Jeg har bedt Trafikstyrelsen om at forholde sig til spørgsmålet. Styrelsen har
oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Styrelsen
har tidligere redegjort for sagen, herunder om de modtagne ind-
beretninger, i sin redegørelse om hændelsesforløbet vedrørende banelysar-
maturer på Københavns Lufthavn Kastrup fra marts 2020. Styrelsen har ef-
terfølgende givet transportordførerne en særskilt orientering om sagen den
28. april 2020. Styrelsen har kommenteret oplysningerne i artikler i Politi-
ken i februar 2021 i et notat af 22. februar 2021 vedrørende banelysarmatu-
rer i Københavns Lufthavn Kastrup, som er videreformidlet til medlemmer
af Folketinget. Styrelsen har endvidere givet transportordførerne en opdate-
ret orientering om sagen på et møde den 25. februar 2021, hvor styrelsen
også kommenterede oplysningerne i de tidligere artikler i Politiken.
Ifølge styrelsens registreringer i indberetningsdatabasen, modtog styrelsen
først den 16. oktober 2019 indberetning om hændelserne den 14. og 15. sep-
tember 2019 i form af opdateringer (”Analysis
/ follow up”)
på de oprinde-
lige indberetninger, som styrelsen imidlertid ikke kan se at have modtaget.
Det fremgår af begge indberetninger, som det også fremgår af styrelsens re-
degørelse om hændelsesforløb vedrørende banelysarmaturer på Køben-
havns Lufthavn Kastrup fra marts 2020, at Københavns Lufthavn havde
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 269: Spm. om, hvornår Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen modtog indberetning om løse banelys fra Københavns Lufthavn, som blev identificeret den 14. september 2019 og 15. september 2019, til transportministeren
2354015_0002.png
Side 2/2
iværksat en hændelsesudredning og tiltag til at mitigere risikoen ved at im-
plementere en handleplan, der inkluderede en intensiveret efterspænding og
kontrol af banelysarmaturerne hver 48. time. Det fremgik ikke af indberet-
ningerne, at Københavns Lufthavn havde klassificeret de løse banelys til ri-
siko A-niveau.
Da løse banelys ved modtagelsen af indberetningerne den 16. oktober 2019
således ikke umiddelbart udgjorde en uacceptabel risiko, besluttede styrel-
sen at afvente de nærmere resultater af lufthavnens hændelsesudredning.
Det var derfor først ved modtagelsen af Københavns Lufthavnes hændelses-
udredning i januar 2020, at styrelsen blev bekendt med, at lufthavnen den
16. september 2019 havde klassificeret de løse banelys til risiko A-niveau.
Som det fremgår af transportministerens svar på spørgsmål nr. 267 havde
styrelsen ved tilsynet i december 2019 og januar 2020 foretaget både fysisk
og visuelt tilsyn med lufthavnens banelys. Styrelsen havde i den forbindelse
kunnet konstatere, at den af lufthavnen ovennævnte implementerede hand-
leplan havde mitigeret risikoen for løse banelys.
Som det også fremgår af styrelsens ovennævnte redegørelse, kunne styrelsen
efter modtagelse af lufthavnens hændelsesudredning konstatere, at lufthav-
nen i perioden fra den 16. september til den 19. september 2019 havde ope-
reret, uden at kunne dokumentere, at sikkerheden var inden for det accep-
table sikkerhedsniveau.
Da løse banelys efter modtagelsen af hændelsesudredningen i januar 2020
således ikke længere udgjorde en uacceptabel risiko, besluttede styrelsen, at
de nødvendige foranstaltninger, som styrelsen ville iværksætte, var, at sty-
relsens tilsynsfrekvens og stikprøveomfang med Københavns Lufthavn Ka-
strup skulle forøges, og at styrelsen i forbindelse med kommende tilsyn hos
Københavns Lufthavn Kastrup vil følge op på lufthavnens handlingsplan og
tjekke fremgangen af denne, kvartal for kvartal.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht