MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. marts 2021
2021-1798
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. februar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 264:
Vil ministeren redegøre for, hvor præcis i EU-forordning der skabes hjem-
mel til at hemmeligholde Københavns Lufthavns hændelsesrapport omkring
løse banelys overfor dels Folketinget, dels offentligheden, jf. Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) nr. 376/2014 af 3. april 2014?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser følgende:
”Formålet med forordning nr. 376/2014 er, som det fremgår af artikel 1, at
forbedre luftfartssikkerheden ved at sikre, at relevante sikkerhedsoplysnin-
ger relateret til civil luftfart indberettes, indsamles, opbevares, beskyttes,
udveksles, videregives og analyseres.
For at opnå dette indeholder forordningen blandt andet bestemmelser om
beskyttelse af luftfartspersonale og passende anvendelse af indberettede sik-
kerhedsoplysninger samt videregivelse af anonymiserede oplysninger til be-
rørte parter med henblik på at give dem de oplysninger, de behøver for at
forbedre luftfartssikkerheden.
De indberettede oplysninger skal ifølge artikel 6 behandles på en sådan
måde, at oplysningerne ikke kan anvendes til andre formål end oprethol-
delse af sikkerheden, og der sikres passende fortrolighed af identiteten af
indberetteren og af de personer, der er nævnt i indberetningen af begivenhe-
den, med henblik på at fremme en åben rapporteringskultur.
Den kompetente myndighed (i Danmark Trafikstyrelsen) skal opbevare op-
lysningerne i en national database, der skal rumme oplysninger om hændel-
ser, alvorlige hændelser og havarier. Foruden den kompetente myndighed er
det kun sikkerhedsundersøgelsesmyndighederne (i Danmark Havarikom-
missionen) og medlemsstatens civile luftfartsmyndighed (i Danmark Trafik-
styrelsen), der ifølge artikel 6 (9) og (10) skal have adgang til den nationale