Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2348410_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. marts 2021
2021-1798
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. februar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 263:
Mener ministeren, at Folketinget har modtaget urigtige oplysninger under
besvarelse af samrådsspørgsmål F, den 3. december 2019, da det under
samrådet blev oplyst, at ingen fly var blevet ramt af løse banelys, selvom de
fremgår af lufthavnens egen hemmelighedsstemplede hændelsesrapport, at
mindst et fly med overvejende sandsynlighed var blevet ramt af et banelys,
jf. Transportudvalget alm. del - samrådsspørgsmål F (folketingsåret 2019-
20)?
Svar:
Lad mig indledningsvist nævne, at på tidspunktet for samrådet, den 3. de-
cember 2019, forelå Københavns Lufthavnes hændelsesudredning endnu
ikke. Den var under udarbejdelse og blev først sendt til Trafik-, Bygge og Bo-
ligstyrelsen i januar 2020.
Da jeg forud for samrådet, hverken havde set lufthavnens hændelsesudred-
ning eller den daværende Trafik- Bygge- og Boligstyrelses redegørelse, ud-
talte jeg mig derfor ikke om, hvorvidt der var fly, der var blevet ramt af et
banelys eller ej. I og med at styrelsen endnu ikke havde vurderet hændelses-
udredningen, tog jeg forbehold for, at de faktiske omstændigheder vedr.
hændelserne i lufthavnen og håndteringen af dem endnu ikke forelå.
Lad mig dernæst henlede opmærksomheden på, at hændelsesudredningen i
henhold til reglerne er indsendt til styrelsens hændelsesindberetningssy-
stem, og at den dermed er fortrolig. Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen har så-
ledes heller ikke mulighed for at kommentere på alt indholdet i hændelses-
udredningen, men alene på oplysninger der er tilgået eller opsøgt på anden
vis.
Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen har dog oplyst mig om, at der i hændelses-
udredningen anvendes formuleringen
”at det
med overvejende sandsynlig-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren mener, at Folketinget har modtaget urigtige oplysninger under besvarelse af samrådsspørgsmål F, den 3. december 2019, da det under samrådet blev oplyst, at ingen fly var blevet ramt af løse banelys, selvom det fremgår af lufthavnens egen hemmelighedsstemplede hændelsesrapport, at mindst et fly med overvejende sandsynlighed var blevet ramt af et banelys, til transportministeren
2348410_0002.png
Side 2/2
hed er blevet påkørt af et luftfartøj”, og tilføjer, at der for styrelsen er en væ-
sentlig forskel på, om et fly
påkører
et banelys (og dette eventuelt som følge
heraf går yderligere i stykker), eller om et fly
bliver ramt
af et banelys. I
førstnævnte tilfælde er der ikke nødvendigvis tale om, at flyet efterfølgende
bliver ramt af dele fra banelyset med risiko for skade på flyet, mens der i
sidstnævnte tilfælde vil kunne være risiko for skade på flyet.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht