Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2281449_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2020
2020 - 8304
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Erling Bonesen (V).
Spørgsmål nr. 26:
I lyset af at Femernforbindelsen er på vej, er det meget vigtigt, at staten, Folke-
tinget og regeringen er opmærksomme på og planlægger efter, at trafikforbin-
delsen
fra Svendborg over Tåsinge og Langeland med hurtig færgeforbindelse
til Lolland og videre til den kommende Femernforbindelse
sikres via rettidig
planlægning og gennemførelse af de tilhørende opgraderinger af infrastruktu-
ren på strækningen, herunder fremskudt færgehavn på Lollandssiden, inklu-
sive cykelstifaciliteter og omfartsvej på Tåsinge og andre trafikale opgraderin-
ger på strækningen over Langeland frem til Spodsbjerg.
Kan ministeren bekræfte, at regeringen udviser rettidig omhu og planlægger ef-
ter rettidig gennemførelse af de skitserede trafikopgraderinger, således at Lan-
geland, Svendborg, Sydfyn og hele Fyn kan være på forkant og udnytte udvik-
lingspotentialerne, herunder turisme, erhverv, bosætning og styrkelse af den
generelle samfundsudvikling, i forbindelse med den kommende Femernforbin-
delse
og vil ministeren i forlængelse heraf oversende sine kommentarer og re-
degørelse herfor?
Svar:
Opgradering af Rute 9 fra Svendborg over Tåsinge og Langeland blev undersøgt
af Vejdirektoratet i en forundersøgelse fra 2011, der pegede på fire forskellige
udbygningsmuligheder i størrelsesordenen 300-900 mio. kr. (2011-priser)
samt en række mindre anlægsforbedringer og muligheder for cykelstianlæg på
strækningen. Forundersøgelsen viste, at udbygningsforslagene ville give for-
bedret fremkommelighed og bedre bymiljø, herunder lokal trafiksikkerhed og
støjreduktion samt bedre regularitet til færgeruten Spodsbjerg-Tårs. Ingen af
de fire udbygningsforslag blev dog vurderet som samfundsøkonomisk rentable.
I en forundersøgelse fra 2012 undersøgte Vejdirektoratet ligeledes forbedrings-
muligheder på Rute 9 over Lolland, hvor i alt 11 forskellige projektforslag i stør-
relsesordenen 100-1.300 mio. kr. (2011-priser) og mindre anlægsforbedringer
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: MFU spm. om regeringen udviser rettidig omhu og planlægger efter rettidig gennemførelse af de skitserede trafikopgraderinger, således at Langeland, Svendborg, Sydfyn og hele Fyn kan være på forkant og udnytte udviklingspotentialerne, til transportministeren
2281449_0002.png
Side 2/2
og cykelstiforslag blev beskrevet. Undersøgelsen viste ligeledes, at udbygnings-
forslagene ville give forbedret fremkommelighed og bedre bymiljø, herunder
lokal trafiksikkerhed og støjreduktion samt sikre bedre regularitet til færgeru-
ten Spodsbjerg-Tårs. Det var imidlertid kun projektforslaget med en kort for-
lægning af Rute 9 nord om Nørreballe, der blev vurderet som samfundsøkono-
misk rentabelt.
En fremskudt havn ved Tårs blev undersøgt af Sund & Bælt Holding A/S i 2018.
Undersøgelsen viste, at der er miljø- og sejladsmæssige udfordringer forbundet
med projektet. Det drejer sig både om blokering af vandgennemstrømningen i
Langelandsbæltet og betydelige udfordringer ved indsejlingen til færgelejet i en
fremskudt havn som følge af vanskelige strømforhold.
Det fremgår af undersøgelsen, at strømningsblokeringen og strømningsforhol-
dene ved havnemundingen er identificeret som de væsentligste risici for gen-
nemførelsen af projektet. Tilstedeværelse af en kunstig ø og dæmning vil give
anledning til en accelerering af strømmen omkring indsejlingen til færgelejet i
en fremskudt færgehavn. Der blev i forbindelse med undersøgelsen af besej-
lingsforholdene lavet animationer af modelresultaterne, som tyder på en stærk
strøm lige uden for indsejlingen på tidspunkterne omkring højvande/lavvande.
På dette sted forventes store lokale hastighedsforskelle omkring indsejlingen,
som kan forventes at repræsentere en udfordring for besejlingsforholdene.
Dette er en generel udfordring for alle undersøgte forslag, som derfor anbefales
undersøgt nærmere i det videre arbejde, da usikkerheden om strømforholdene
ved indsejlingen til den fremskudte havn ved Tårs indebærer en betydelig usik-
kerhed for projektet. Hertil kommer, at ingen af de undersøgte løsninger for en
fremskudt havn ved Tårs blev vurderet som samfundsøkonomisk rentable un-
der basisantagelserne.
Eventuelle videre undersøgelser af opgraderinger på Rute 9 og en udflytning af
Tårs Havn vil skulle besluttes af et flertal i Folketinget. Det vil kunne indgå i
drøftelserne om en kommende grøn mobilitetsplan.
Det er fortsat min klare ambition, at kommende infrastrukturinvesteringer skal
forhandles bredt i Folketinget for at sikre langsigtede og solide politiske aftaler,
som adresserer de væsentligste trafikale udfordringer.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht