TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2020
2020 - 8304
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Erling Bonesen (V).
Spørgsmål nr. 26:
I lyset af at Femernforbindelsen er på vej, er det meget vigtigt, at staten, Folke-
tinget og regeringen er opmærksomme på og planlægger efter, at trafikforbin-
delsen
–
fra Svendborg over Tåsinge og Langeland med hurtig færgeforbindelse
til Lolland og videre til den kommende Femernforbindelse
–
sikres via rettidig
planlægning og gennemførelse af de tilhørende opgraderinger af infrastruktu-
ren på strækningen, herunder fremskudt færgehavn på Lollandssiden, inklu-
sive cykelstifaciliteter og omfartsvej på Tåsinge og andre trafikale opgraderin-
ger på strækningen over Langeland frem til Spodsbjerg.
Kan ministeren bekræfte, at regeringen udviser rettidig omhu og planlægger ef-
ter rettidig gennemførelse af de skitserede trafikopgraderinger, således at Lan-
geland, Svendborg, Sydfyn og hele Fyn kan være på forkant og udnytte udvik-
lingspotentialerne, herunder turisme, erhverv, bosætning og styrkelse af den
generelle samfundsudvikling, i forbindelse med den kommende Femernforbin-
delse
–
og vil ministeren i forlængelse heraf oversende sine kommentarer og re-
degørelse herfor?
Svar:
Opgradering af Rute 9 fra Svendborg over Tåsinge og Langeland blev undersøgt
af Vejdirektoratet i en forundersøgelse fra 2011, der pegede på fire forskellige
udbygningsmuligheder i størrelsesordenen 300-900 mio. kr. (2011-priser)
samt en række mindre anlægsforbedringer og muligheder for cykelstianlæg på
strækningen. Forundersøgelsen viste, at udbygningsforslagene ville give for-
bedret fremkommelighed og bedre bymiljø, herunder lokal trafiksikkerhed og
støjreduktion samt bedre regularitet til færgeruten Spodsbjerg-Tårs. Ingen af
de fire udbygningsforslag blev dog vurderet som samfundsøkonomisk rentable.
I en forundersøgelse fra 2012 undersøgte Vejdirektoratet ligeledes forbedrings-
muligheder på Rute 9 over Lolland, hvor i alt 11 forskellige projektforslag i stør-
relsesordenen 100-1.300 mio. kr. (2011-priser) og mindre anlægsforbedringer