Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget
(MFU) Rose Lund (EL).
Spørgsmål nr. 259:
Vil ministeren med henvisning til artiklen »Kommuner vil have
reglerne ændret« bragt i Medlemsmagasinet Cyklister, 1/2021, 85.
årgang, redegøre for de forskellige praksisser for tilladelser og af-
slag på kommunale henvendelser om nedsættelser af hastigheder?
Svar:
Jeg har til brug for denne besvarelse anmodet Justitsministeriet
om et bidrag.
Justitsministeriet har oplyst, at de til brug for besvarelsen har ind-
hentet følgende bidrag fra Rigspolitiet:
”1.
Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at politiet efter forhand-
ling med vejmyndigheden træffer afgørelse om lokale hastigheds-
begrænsninger i medfør af færdselslovens § 92 a, stk. 2, jf. færd-
selslovens § 42, stk. 5. De nærmere regler for fastsættelse af lokale
hastighedsgrænser er fastsat i bekendtgørelse nr. 1486 af 13. de-
cember 2017 om lokale hastighedsgrænser og den dertilhørende
vejledning.
Rigspolitiet har i oktober 2020 foretaget en høring af samtlige poli-
tikredse vedrørende deres administration og praksis i henhold til
færdselslovens § 92 a, stk. 2, om lokale hastighedsbegrænsninger
og færdselslovens § 92 a, stk. 3, hvorefter vejmyndigheden i forbin-
delse med trafiksaneringer og lokale handlingsplaner for trafikken
i tættere bebygget område over for politiet kan tage initiativ til, at
der træffes afgørelser vedrørende påbud om ensrettet færdsel og
lokale hastighedsbegrænsninger.