Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2354265_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 255:
Vil ministeren redegøre for, om opsigelsen af nyttehaverne ved
Amagerbanen var ulovlige eller ikke opfyldte lovens krav? Vil mini-
steren i bekræftende fald redegøre for, hvordan regeringen vil sikre
indehaverne af nyttehaverne, såfremt de ikke selv har råd til at føre
en retssag over for DSB?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som har svaret følgende:
”DSB
råder over en række ejendomme og arealer, som ikke længere
er nødvendige for DSB’s togdrift. Disse ejendomme og arealer ejes
af DSB Ejendomsudvikling A/S, og repræsenterer en værdi, som
alle danskere har del i, og det er DSB’s opgave, at de forvaltes
an-
svarligt for danskerne som helhed, såvel i forhold til økonomi som i
forhold til andre samfundsmæssige hensyn.
DSB Ejendomsudvikling A/S ejer et areal på ca. 25.000 m2 belig-
gende Vermlandsgade 33A, 2300 København S, hvorpå den i
spørgsmålene omtalte haveforening ligger. Arealet har tidligere
været anvendt som en del af Amagerbanens strækning. Amagerba-
nen var en jernbanestrækning, der forbandt det centrale Køben-
havn med Amager og videre til Kastrup og Dragør. Siden 1995 har
matriklen ikke været anvendt
til DSB’s jernbaneformål. I en peri-
ode var matriklen udlånt til Ørestadsselskabet I/S, men kom retur
til DSB i 2007.
For nuværende er matriklen ikke omfattet af nogen lokalplan, men
er omfattet af kommuneplanramme 1945 i Københavns Kommune-
plan, hvor arealanvendelsen er institutioner og fritidsområder.
DSB Ejendomsudvikling A/S har igennem nogle år haft en dialog
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: MFU spm. om opsigelsen af nyttehaverne ved Amagerbanen var ulovlige eller ikke opfyldte lovens krav, til transportministeren
2354265_0002.png
Side 2/3
med Københavns Kommune om en ændring af kommuneplanram-
men med henblik at kunne starte et byudviklings-projekt.
På trods af at Amagerbanen er nedlagt, og har været det i mange
år, findes der fortsat skinner fra Amagerbanens aktive periode. En
del af disse skinner anvendes i dag vederlagsfrit af Amagerbanens
venner til bl.a. skinnecykling.
Derudover lejer Københavns Kommune et område på ca. 4.500
m2, hvor der er bygget midlertidige boliger, der huser udsatte
grupper. Københavns Kommune opsagde disse boliger til fraflyt-
ning ultimo 2020. Der har været ført drøftelser med Københavns
Kommune om placering af en midlertidig institution på arealet.
Endvidere lejer Nembil ApS et areal på ca. 700 m2.
Endelig er arealet udlagt med 26 ikke varige havelodder, hvoraf 16
er udlejet.
I forbindelse med at Københavns Kommune har opsagt lejemålene
med de midlertidige boliger på arealet, ønsker DSB Ejendomsud-
vikling A/S at få ordnede forhold for området. Det skal bemærkes,
at havelodderne er præget af ulovlig bebyggelse og barrikadering,
nogle med pigtrådshegn. DSB Ejendomsudvikling A/S ønsker såle-
des at byudvikle matriklen og på sigt få både en permanent institu-
tion, erhverv og boliger
herunder også bofællesskaber og almene
boliger.
DSB Ejendomsudvikling A/S opsagde derfor havelodderne med 12
måneders varsel til fraflytning 30. april 2021. Det lange opsigelses-
varsel blev givet desuagtet, at lejeaftalerne har et opsigelsesvarsel
på 1 måned. I forbindelse med opsigelsen af havelodderene har
DSB Ejendomsudvikling A/S indhentet ekstern juridisk rådgiv-
ning, og det var vurderingen, at havelodderne kunne opsiges med
rimeligt og sædvanligt varsel. Lejerne er opsagt med 12 måneders
varsel, hvilket vurderes som et rimeligt og sædvanligt varsel.
Naturligvis skal der også være grønne områder, og DSB Ejendoms-
udvikling A/S ser positivt på at afdække, om Amagerbanens Ven-
ner kan indtænkes i en sådan plan. Under alle omstændigheder er
det væsentligt for et kommende projekt at forstå Amagerbanens hi-
storie for området og dermed indarbejde relationen til Amagerba-
nen i projektet. Det kan heller ikke udelukkes, at nogle havelodder
vil kunne bibeholdes eller relokaliseres til et nyt sted på arealet.
Begge dele beror dog på udformningen af et samlet projekt.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 255: MFU spm. om opsigelsen af nyttehaverne ved Amagerbanen var ulovlige eller ikke opfyldte lovens krav, til transportministeren
2354265_0003.png
Side 3/3
København Kommune har imidlertid indledt en fredningssag for
området, som starter op efter sommerferien. På den baggrund er
DSB Ejendomsudvikling A/S indstillet på at stille opsigelserne af
havelodderne i bero indtil fredningssagen er afgjort.”
Jeg har ikke yderligere at tilføje.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht