Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 255:
Vil ministeren redegøre for, om opsigelsen af nyttehaverne ved
Amagerbanen var ulovlige eller ikke opfyldte lovens krav? Vil mini-
steren i bekræftende fald redegøre for, hvordan regeringen vil sikre
indehaverne af nyttehaverne, såfremt de ikke selv har råd til at føre
en retssag over for DSB?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som har svaret følgende:
”DSB
råder over en række ejendomme og arealer, som ikke længere
er nødvendige for DSB’s togdrift. Disse ejendomme og arealer ejes
af DSB Ejendomsudvikling A/S, og repræsenterer en værdi, som
alle danskere har del i, og det er DSB’s opgave, at de forvaltes
an-
svarligt for danskerne som helhed, såvel i forhold til økonomi som i
forhold til andre samfundsmæssige hensyn.
DSB Ejendomsudvikling A/S ejer et areal på ca. 25.000 m2 belig-
gende Vermlandsgade 33A, 2300 København S, hvorpå den i
spørgsmålene omtalte haveforening ligger. Arealet har tidligere
været anvendt som en del af Amagerbanens strækning. Amagerba-
nen var en jernbanestrækning, der forbandt det centrale Køben-
havn med Amager og videre til Kastrup og Dragør. Siden 1995 har
matriklen ikke været anvendt
til DSB’s jernbaneformål. I en peri-
ode var matriklen udlånt til Ørestadsselskabet I/S, men kom retur
til DSB i 2007.
For nuværende er matriklen ikke omfattet af nogen lokalplan, men
er omfattet af kommuneplanramme 1945 i Københavns Kommune-
plan, hvor arealanvendelsen er institutioner og fritidsområder.
DSB Ejendomsudvikling A/S har igennem nogle år haft en dialog