Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen
(EL).
Spørgsmål nr. 252:
Det fremgår af artiklen »Tom Wilhelmsen satser elektrisk
–
Sol-
berg gudmor for Europas første helelektriske tippbil« bragt i
Bygg.no, den 29. oktober 2020, at man i Norge netop har købt tre
elektriske lastbiler til jordtransport, og at det er den norske rege-
rings ambition, at kørsel med jord og materialer fra 2025 skal være
emissionsfrit i Oslo. Vil ministeren redegøre for perspektiverne i en
sådan løsning i forhold til at sikre 0-emissionstransport af jord til
Lynetteholm, og er det noget, ministeren vil arbejde for?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der svarer:
”By & Havn er i
gang med at udarbejde en miljø- og bæredygtig-
hedsstrategi relateret til etableringen af Lynetteholm. Strategien vil
bl.a. blive anvendt ved kommende udbud af entrepriser for anlæg
af Lynetteholm. Som led i arbejdet indgår By & Havn dialog med
relevante interessenter og markedets aktører om de bedste tilgæn-
gelige metoder og teknologier relateret til de processer, teknologier
og materiel, der skal anvendes ved By & Havns anlægsarbejde.
I driftsfasen, hvor Lynetteholms nyttiggørelsesdepot fyldes med
overskudsjord, vil jorden blive transporteret på lastbiler fra de byg-
gepladser, hvor jorden bliver genereret. Det vil være den enkelte
bygherre, som vælger transporten af jorden. Dele af de kommende
anlægsarbejder, der genererer jord, er offentlige byggerier, hvor
det forventes at bygherre for hvert anlæg tager stilling til hvilke
krav, der skal stilles til lastbilerne, herunder anvendelse af elektri-
ske køretøjer.