Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2347137_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
5. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. februar 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Rasmus Vestergaard Madsen
(EL).
Spørgsmål nr. 250:
Vil ministeren kommentere og redegøre for forholdene påpeget i
henvendelsen af 8. februar 2021 fra Rådet For Bæredygtig Trafik
vedrørende Frederikssundmotorvejen, jf. TRU alm. del
bilag
154?
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen for Vejdirektoratet, der har svaret
følgende:
”Det
er en relativ lang henvendelse fra Rådet for Bæredygtig Trafik
og NOAH-Trafik, så derfor har Vejdirektoratet kun kommenteret
på udvalgte passager.
Det fremgår af henvendelsen fra Rådet for Bæredygtig Trafik og
NOAH-Trafik, at Vejdirektoratets trafikberegninger bygger på den
tidligere regerings infrastrukturplan fra 2019.
Den tidligere regerings investeringsplan var tidligt i projektforløbet
for opdateringen af VVM-undersøgelsen af Frederikssundmotorve-
jen en del af forudsætningerne for trafikberegningerne. Ved rege-
ringsskiftet blev disse forudsætninger taget ud af beregningerne.
Ved en beklagelig fejl fik Vejdirektoratet sendt det forkerte forud-
sætningsnotat for trafikberegningerne
indeholdende den tidli-
gere regerings investeringsplan - til
NOAH-Trafik. Få dage senere
blev det korrekte notat sendt til organisationen.
Rådet for Bæredygtig Trafik og NOAH-Trafik anfører, at der ikke er
noget trængselsproblem af betydning på strækningen fra Tværvej
til Frederikssund hverken nu eller i 2030.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om ministeren vil kommentere og redegøre for forholdene påpeget i henvendelsen af 8. februar 2021 fra Rådet For Bæredygtig Trafik vedrørende Frederikssundmotorvejen, til transportministeren
2347137_0002.png
Side 2/2
Der er mange lyskryds på den eksisterende Frederikssundsvej,
hvilket reducerer hastigheden. Ved at anlægge Frederikssundmo-
torvejen får bilisterne en væsentlig tidsgevinst, hvilket øger den
samfundsøkonomiske nytte af projektet. Samtidig får området ved
Frederikssund en betydelig forbedret tilgængelighed til København
og omvendt.
Rådet for Bæredygtig Trafik og NOAH-Trafik anfører, at Vejdirek-
toratet forudsætter stigende takster i den kollektive trafik og re-
duktion i prisen for bilkørsel.
Vejdirektoratet har i sit arbejde anvendt de opdaterede transport-
økonomiske enhedspriser udarbejdet af DTU fra oktober 2020. De
transportøkonomiske enhedspriser er et værktøj, der anvendes i
alle Vejdirektoratets større analyser, hvori der indgår samfunds-
økonomi.
Rådet for Bæredygtig Trafik og NOAH-Trafik stiller spørgsmål til
beregningerne af CO2-udslippet fra Frederikssundmotorvejen, idet
udledningen fra selve byggeriet ikke er med i beregningerne lige-
som CO2-belastningen fra produktionen af elbiler og batterier hel-
ler ikke er med.
Vejdirektoratet har i sit arbejde anvendt
”Vejledning
om vurdering
af konsekvenser for klima, miljø og natur” fra Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet. Af vejledningen fremgår det, at der i forbin-
delse med opgørelsen af CO2-udledning kun opgøres de danske na-
tionale udledninger, dvs. fra Danmark som geografisk område. Det
gælder både for udledningen af CO2 fra selve byggeriet samt CO2-
udledningen fra produktionen af elbiler og batterier. Vejdirektora-
tet har udarbejdet et værktøj til beregning af CO2 fra anlægsfasen.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht