MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. februar 2021
2021-1429
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. februar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (Ø).
Spørgsmål nr. 243:
Vil ministeren redegøre for den politiske proces samt hvilke faglige kriterier
og vurderinger, der blev foretaget forud for de indførte fartrestriktioner for
kørsel med lommevogne på Storebæltsbroen efter ulykken 2. januar 2019?
Svar:
Det følger af § 55 i jernbaneloven, at i forhold vedrørende jernbanesikkerhed
er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen uafhængig og ikke undergivet
transportministerens instruktionsbeføjelse. Jeg har derfor anmodet Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen om bemærkninger til spørgsmålet. Styrelsen har
oplyst følgende:
”Den
8. januar 2019 udstedte Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen et påbud til
Banedanmark om at udsende en trafikmeddelelse med skærpede vilkår for
jernbanetrafik på Storebælt, Vestbroen med hensyn til godstogenes
hastighed i forhold til vindforholdene.
Påbuddet havde følgende indhold:
Ved stiv kuling (15 m/sek.) og tværvind skal hastigheden for
godstransport med vindfølsomme køretøjer nedsættes til 80 km/t.
Ved stormende kuling (20 m/sek.) og tværvind forbydes
godstransport med vindfølsomme køretøjer.
Ved storm (25 m/sek.) forbydes alt godstransport.
Påbuddet, der blev administrativt udstedt, blev begrundet i ulykken den 2.
januar 2019 og den deraf følgende bekymring for, at vindforholdene kunne
have været en medvirkende årsag til ulykken og dermed medførte en risiko
for jernbanesikkerheden. Dette særligt ved kørsel med vindfølsomme køre-
tøjer.