Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2340809_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. februar 2021
2021-1429
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. februar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (Ø).
Spørgsmål nr. 243:
Vil ministeren redegøre for den politiske proces samt hvilke faglige kriterier
og vurderinger, der blev foretaget forud for de indførte fartrestriktioner for
kørsel med lommevogne på Storebæltsbroen efter ulykken 2. januar 2019?
Svar:
Det følger af § 55 i jernbaneloven, at i forhold vedrørende jernbanesikkerhed
er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen uafhængig og ikke undergivet
transportministerens instruktionsbeføjelse. Jeg har derfor anmodet Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen om bemærkninger til spørgsmålet. Styrelsen har
oplyst følgende:
”Den
8. januar 2019 udstedte Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen et påbud til
Banedanmark om at udsende en trafikmeddelelse med skærpede vilkår for
jernbanetrafik på Storebælt, Vestbroen med hensyn til godstogenes
hastighed i forhold til vindforholdene.
Påbuddet havde følgende indhold:
Ved stiv kuling (15 m/sek.) og tværvind skal hastigheden for
godstransport med vindfølsomme køretøjer nedsættes til 80 km/t.
Ved stormende kuling (20 m/sek.) og tværvind forbydes
godstransport med vindfølsomme køretøjer.
Ved storm (25 m/sek.) forbydes alt godstransport.
Påbuddet, der blev administrativt udstedt, blev begrundet i ulykken den 2.
januar 2019 og den deraf følgende bekymring for, at vindforholdene kunne
have været en medvirkende årsag til ulykken og dermed medførte en risiko
for jernbanesikkerheden. Dette særligt ved kørsel med vindfølsomme køre-
tøjer.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om ministeren vil redegøre for den politiske proces samt hvilke faglige kriterier og vurderinger, der blev foretaget forud for de indførte fartrestriktioner for kørsel med lommevogne på Storebæltsbroen efter ulykken 2. januar 2019, til transportministeren
2340809_0002.png
Side 2/2
De kriterier, der indgik i overvejelserne, havde afsæt i Havarikommissio-
nens observationer ved test tillige med et afsæt i de restriktioner, der gælder
for vejtrafik for passage over Storebæltsbroen under vindforhold.
Banedanmark, der som infrastrukturforvalter har ansvaret for
trafikmeddelelser, implementerede påbuddet med skærpelser. Dette fordi
Banedanmark ikke råder over en definition af vindfølsomme køretøjer, samt
ikke målte tværvind. Således blev styrelsens påbud i Banedanmarks
trafikmelding skærpet, således at hastigheden for alt godstransport ved stiv
kuling (15 m/sek) blev nedsat til 80 km/t og ved stormende kuling (20
m/sek) blev alt godstransport forbudt.
Det er disse restriktioner, fastsat i Banedanmarks trafikmelding, der fortsat
er gældende.
Jeg har i øvrigt forstået, at transportordførerne løbende blev holdt
orienteret om udviklingerne efter ulykken.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht