Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. februar 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Er-
ling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 242:
Det fremgår af Rigsrevisionens beretning om tilsynet med Post
Danmarks regnskabspraksis, 10/2020, af januar 2021 på side 20,
at Rigsrevisionen finder, at avancen på frimærker er meget høj, og
at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har lavet en fejl i styrelsens an-
tagelse om bruttoavancen i branchen, hvorfor det umiddelbart må
konkluderes, at priserne på frimærker er for høje. Det kan således
tyde på, at der opereres med for høje frimærkepriser. Vil ministe-
ren redegøre for disse forhold, herunder om der her sker krydssub-
sidiering, hvor frimærkerne dækker omkostningerne til de konkur-
renceudsatte områder?
Svar:
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 238, for så vidt angår
spørgsmålet om påstået krydssubsidiering.
For så vidt angår spørgsmålet om avancen for frimærkefrankerede
breve, har jeg forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Det fremgår af Rigsrevisionens
beretning, at avancen for frimær-
kefrankerede breve op til 50 g har været markant stigende i perio-
den 2011-2019, men det fremgår ikke af beretningen, at avancen er
meget høj.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i december 2020 godkendt, at
taksten for frimærkefrankerede breve hæves fra 10,00 kr. til 11,00
kr. pr. 1. januar 2021. For at imødekomme Rigsrevisionens kritik
ændrede styrelsen ved denne godkendelse metoden til at vurdere
rimeligheden af den forventede avance. Ved godkendelsen foretog
styrelsen en sammenligning af Post Danmarks forventede avance