Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2274734_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
6. november 2020
2020 - 8292
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålene er stillet efter øn-
ske af Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 24:
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af SOU alm. del - spørgsmål 766
(folketingsåret 2019-20) oplyse, om ministeren mener, at det er rimeligt, at
stat, regioner og kommuner - der har ansvaret for infrastrukturen til den kol-
lektive trafik - projekterer og anlægger et splinternyt projekt som letbanen,
uden at der er taget behørigt hensyn til tilgængeligheden fra første dag, hvor
letbanen tages i brug?
Svar:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har oplyst, at der i forbindelse med etablerin-
gen af Aarhus Letbane, Odense Letbane og Hovedstadens Letbane har været
dialog med - og inddragelse af
repræsentanter fra handicaporganisationer.
For så vidt angår Aarhus Letbane har letbaneselskabet til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen oplyst følgende:
”Tilgængelighed ved Aarhus Letbane har været en vigtig parameter i projek-
tet og derfor var der ret tidligt i projektet nedsat et Råd for tilgængelighed,
der har givet input til Letbanen undervejs. Togene er således indrettet efter
input fra Rådet, hvilket bl.a. betyder niveaufri indstigning, god indretning af
flexarealerne og tydelige knapper til ekstra tid til ind- og udstigning.
Alle nybyggede perroner er bygget så Letbanen overholder det såkaldte TSI-
krav om vertikal og horisontal afstand mellem perron og tog. Selv om TSI-
kravene ikke gælder for bybaner, har de alligevel været brugt som retnings-
linje for projektet.
Aarhus Letbane består af den nybyggede bane i byen, der er forbundet med
det tidligere Aarhus Nærbane bestående af Odderbanen og Grenaabanen. De
to baner var anlagt for længe siden og blot ombygget til letbane (nyt sik-
ringsanlæg, køreledningsanlæg mv.). Disse perroner er for en meget stor dels
vedkommende anlagt i kurver, hvilket vanskeliggør overholdelse af det hori-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: MFU spm. om ministeren finder det rimeligt, at stat, regioner og kommuner – der har ansvaret for infrastrukturen til den kollektive trafik – projekterer og anlægger et splinternyt projekt som letbanen, uden at der er taget behørigt hensyn til tilgængeligheden fra første dag, hvor letbanen tages i brug, til transportministeren
2274734_0002.png
Side 2/2
sontale afstandskrav i TSI. Det vertikale afstandskrav er dog overholdt alle
steder.
Aarhus Letbane arbejder på at minimere afstanden på de perroner, der er
muligt, bl.a. ved at påsætte en gummiliste på togene, og ændre på tolerance-
kravene til afstand mellem perron og spor. Dette vil dog ikke løse alle udfor-
dringer. I den sidste ende skal der arbejdes med en eller anden form for ram-
peløsning, hvilket vil påvirke køretiden og derved den leverede service. Dette
arbejde ligger i forlængelse af arbejdet med gummilister og sporændringer.”
Jeg må således konstatere, at der arbejdes på at finde løsninger med at forbed-
re tilgængeligheden ved Aarhus Letbane, hvilket i sidste ende besluttes af let-
banens ejere, Aarhus Kommune og Region Midtjylland.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht