MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2021
2021-1297
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. februar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 231:
Vil ministeren på baggrund af Thomas Albøg Olsens notat ”Har Banedan-
mark bygget det forligskredsen har besluttet på Ringsted Station?” af 20.
september 2020 oversende en skriftlig redegørelse til udvalget, jf. Trans-
portudvalget alm. del
–
bilag 148 (2020-21)? Ministeren bedes i den forbin-
delse kommentere påstanden om, at Banedanmark har:
Undladt at gennemføre 0-løsningen som besluttet politisk.
Udeladt de anlægselementer og ændringer, som ikke er nødvendige
for en niveaufri udfletning i vest.
Indbygget fire ekstra sporskifter øst for Ringsted Station, uden at
der ses at være bevilling til dette arbejde.
Eksproprieret to ejendomme vest for Ringsted Station uden hjem-
melsgrundlag med henvisning til den nye bane København-Ring-
sted.
Svar:
Banedanmark har netop offentliggjort en forundersøgelse af kapacitetsudvi-
delse og hastighedsopgradering ved Ringsted. Forundersøgelsen undersøger
fem forskellige løsningsmuligheder på jernbaneflaskehalsen ved Ringsted;
de to tidligere undersøgte niveaufrie udfletninger henholdsvis vest og øst for
Ringsted samt tre omfartsbaner; en nordlig, en lang sydlig og en kort sydlig
omfartsbane.
Nedenfor redegøres for forløbet med ombygningen af jernbanen ved Ring-
sted. Jeg vil indledningsvist dog gerne understege, at der med Banedan-
marks afsluttede forundersøgelse er sket en nulstilling af tidligere tiders pla-
ner og undersøgelser.
I forhold til de udførte arbejder ved Ringsted blev der med anlægsloven fra
maj 2010 for ny bane København-Ringsted vedtaget en løsning, hvor den
nye bane blev tilsluttet det eksisterende spornet uden broer og hastigheds-
opgraderinger.