Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2340966_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2021
2021-1297
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. februar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 231:
Vil ministeren på baggrund af Thomas Albøg Olsens notat ”Har Banedan-
mark bygget det forligskredsen har besluttet på Ringsted Station?” af 20.
september 2020 oversende en skriftlig redegørelse til udvalget, jf. Trans-
portudvalget alm. del
bilag 148 (2020-21)? Ministeren bedes i den forbin-
delse kommentere påstanden om, at Banedanmark har:
Undladt at gennemføre 0-løsningen som besluttet politisk.
Udeladt de anlægselementer og ændringer, som ikke er nødvendige
for en niveaufri udfletning i vest.
Indbygget fire ekstra sporskifter øst for Ringsted Station, uden at
der ses at være bevilling til dette arbejde.
Eksproprieret to ejendomme vest for Ringsted Station uden hjem-
melsgrundlag med henvisning til den nye bane København-Ring-
sted.
Svar:
Banedanmark har netop offentliggjort en forundersøgelse af kapacitetsudvi-
delse og hastighedsopgradering ved Ringsted. Forundersøgelsen undersøger
fem forskellige løsningsmuligheder på jernbaneflaskehalsen ved Ringsted;
de to tidligere undersøgte niveaufrie udfletninger henholdsvis vest og øst for
Ringsted samt tre omfartsbaner; en nordlig, en lang sydlig og en kort sydlig
omfartsbane.
Nedenfor redegøres for forløbet med ombygningen af jernbanen ved Ring-
sted. Jeg vil indledningsvist dog gerne understege, at der med Banedan-
marks afsluttede forundersøgelse er sket en nulstilling af tidligere tiders pla-
ner og undersøgelser.
I forhold til de udførte arbejder ved Ringsted blev der med anlægsloven fra
maj 2010 for ny bane København-Ringsted vedtaget en løsning, hvor den
nye bane blev tilsluttet det eksisterende spornet uden broer og hastigheds-
opgraderinger.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 231: Spm. om ministeren vil oversende en redegørelse om Banedanmarks byggeri af en niveaufri udfletning ved Ringsted Station, til transportministeren
2340966_0002.png
Side 2/4
I marts 2013 blev det politisk besluttet at undersøge en mere ambitiøs løs-
ning for tilslutningen af den nye bane København–Ringsted. Denne løsning
blev VVM-undersøgt i 2014 og omhandlede en niveaufri udfletning, som
skulle bygges umiddelbart vest for Ringsted Station samt en hastighedsop-
gradering gennem Ringsted.
Efterfølgende blev der fremsat forslag til en ændring af anlægsloven for ny
bane København-Ringsted. Under behandlingen af ændringsforslaget frem-
kom et ønske om at undersøge en niveaufri udfletning øst for Ringsted på
samme undersøgelsesniveau som en vestlig løsning. På den baggrund be-
sluttede den daværende transportminister at stille lovforslaget i bero, og det
blev besluttet at igangsætte en VVM-undersøgelse af en østlig udfletning.
VVM-undersøgelsen af den østlige udfletning blev gennemført i 2015-2016.
Udfletningen skulle placeres øst for Ringsted og banen gennem Ringsted
skulle ombygges for at øge hastigheden.
Beslutningen om at gennemføre undersøgelsen af den østlige udfletning be-
tød samtidig, at det ikke var muligt at etablere en niveaufri udfletning -
hverken øst eller vest for Ringsted - til åbningen af den nye bane Køben-
havn-Ringsted. Derfor undersøgte Banedanmark parallelt med undersøgel-
sen af en østlig udfletning hvilke kapacitetsmæssige optimeringer, der ville
være mulige at få færdig på Ringsted Station til åbningen af den nye bane
København-Ringsted.
Dette arbejde resulterede i en såkaldt 0-løsning og en lidt mere ambitiøs løs-
ning, der også indeholdt en hastighedsopgradering, således at man kunne
køre igennem Ringsted med en højere hastighed. Denne blev kaldt 0+ løs-
ningen. Ingen af de to løsninger indeholdt en niveaufri udfletning. I 2016
blev det besluttet at gennemføre 0+ løsningen, som kunne udføres inden for
den gældende anlægslovs rammer.
I 2018 blev det imidlertid klart, at denne 0+ løsning ikke kunne gennemfø-
res inden for den forudsatte økonomi. I stedet besluttede forligskredsen bag
aftalerne om en grøn transportpolitik at gennemføre en mere simpel tilslut-
ning af den nye bane København-Ringsted. Denne løsning medførte, at ba-
nerne blev koblet sammen, men uden en hastighedsopgradering igennem
Ringsted.
0-løsning fra 2016 og fra 2018
Den mere simple løsning, som forligskredsen
i 2018 valgte at ”rulle” tilbage
til blev også kaldt 0-løsning, men denne løsning var ikke identisk med den
løsning i 2016, som også blev kaldt 0-løsning, men som blev fravalgt, da
man valgte 0+ løsningen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 231: Spm. om ministeren vil oversende en redegørelse om Banedanmarks byggeri af en niveaufri udfletning ved Ringsted Station, til transportministeren
2340966_0003.png
Side 3/4
Den løsning, som forligskredsen godkendte i april 2018, indeholdt, at der
skulle bygges en løsning, der gav kapacitet til 20 tog i timen gennem Ring-
sted Station, men indeholdt ikke et specifikt sporlayout. Banedanmark har
derfor efterfølgende i 2019 optimeret sporlayoutet yderligere i samarbejde
med DSB med henblik for at få den bedste trafikale løsning inden for den af-
satte økonomi.
Optimeringen skal samtidig ses i det lys, at da man besluttede 0+ løsningen,
begyndte Banedanmark at anlægge denne løsning. Da man i 2018 grundet
udfordringer i forhold til den økonomiske ramme valgte, at der skulle udfø-
res en mere simpel løsning, var jernbanen ved Ringsted derfor anderledes
end ved beslutningstidspunktet i 2015, som følge af de arbejder i 0+ løsnin-
gen, der var blevet udført i perioden fra 2016 til 2018.
I den forbindelse vil jeg bemærke, at det var uhensigtsmæssigt, at man i
2018 kaldte den nedskalerede løsning for 0-løsning, da der tidligere var en
anden løsning med samme navn. Herved har der i forløbet med at optimere
jernbanen ved Ringsted været to forskellige løsninger med samme navn,
som har kunnet skabe forvirring i offentligheden i forhold til, hvilken løs-
ning det politisk var besluttet, at Banedanmark skulle udføre.
I forhold til etableringen af fire nye sporskifter i øst, så blev disse tilvalgt af
Banedanmark i samarbejde med DSB for at opretholde tilstrækkelig kapaci-
tet gennem Ringsted i forbindelse med beslutningen om 0-løsningen i 2018.
Sporskifterne er anlagt for miderne afsat til 0+ løsningen, som efter beslut-
ningen i 2018 blev besluttet anvendt på den billigere 0-løsning.
Fremrykket ekspropriation af Skellerødvej 14 og 16
Jeg har bedt Banedanmark redegøre for de to forlods overtagelser af hen-
holdsvis Skellerødvej 14 og 16. Banedanmark oplyser følgende:
”Banedanmark
vurderede i 2014/2015, at der var gyldig hjemmel til at ud-
føre forlods overtagelser af ejendommene Skellerødvej 14 og 16. Banedan-
mark var på daværende tidspunkt beklageligvis ikke tilstrækkelig op-
mærksom på lovbemærkningerne om, at forlods overtagelse kun kan ske,
såfremt projektet har en karakter, hvor det vurderes at vil blive gennem-
ført i praksis. Banedanmark havde således ikke hjemmel til forlods overta-
gelserne.
På tidspunktet for tilsagnet til Skellerødvej 14 var lovforslaget om en ni-
veaufri vestlig udfletning dog endnu under behandling i Folketinget, og der
var på daværende tidspunkt kun én linjeføring i spil vest for Ringsted Sta-
tion. Det var derfor Banedanmarks klare forventning, at denne linjeføring
ville blive gennemført. I perioden mellem tilsagnet og ekspropriationsfor-
retningen blev beslutningen om en vestlig udfletning imidlertid udskudt.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 231: Spm. om ministeren vil oversende en redegørelse om Banedanmarks byggeri af en niveaufri udfletning ved Ringsted Station, til transportministeren
2340966_0004.png
Side 4/4
Ved Skellerødvej 16 skete forlods overtagelsen som følge af, at Banedan-
marks tilsagn vurderedes at have karakter af en begunstigende forvalt-
ningsafgørelse, som borgeren havde kunnet indrette sig efter.
Banedanmark har siden sagen taget en række skridt til at styrke sine kom-
petencer ift. myndighedsbehandling ift. at sikre, at ovenstående fejlskøn
ikke gentages.”
Jeg vil gerne understrege, at der naturligvis skal være lovmæssig hjemmel
tilstede, når Banedanmark gennemføre forlods overtagelser. Det er imidler-
tid vigtigt at holde sig for øje, at forlods overtagelser alene sker efter ønske
fra borgerne, og i begge tilfælde har der samtidig været særlige hensyn af
personlig karakter, som det kræves i loven for at kunne foretage forlods
overtagelser.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht