Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2344355_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. februar 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 230:
Vil ministeren redegøre for ændringerne i mimrekortet i DOT’s
område, der er trådt i kraft den 12. januar 2021? Og vil ministeren i
den forbindelse redegøre for:
om regeringen bifalder prisstigningerne på op til 50 pct. og
finder stigningerne rimelige?
om regeringen vil kompensere folke- og førtidspensioni-
sterne for prisstigningerne? I givet fald bedes oplyst, hvor-
dan de påtænkes kompenseret.
hvorfor spærretiden for mimrekort nu er udvidet til at om-
fatte hele DOT’s område?
om regeringen vil tilføre mimrekortordningen yderligere
midler, så prisstigningerne
eller dele heraf
kan undgås?
Svar:
Jeg har tidligere orienteret Folketingets Transportudvalg om DOTs
justerede reform af pensionisttaksterne på Sjælland og øerne, og
jeg kan henvise til denne orientering for så vidt angår reformens
indhold generelt (Transportudvalget 2019-20, alm. del, Bilag 437).
DOTs reform af pensionisttaksterne indebærer, at prisen for pensi-
onistkortet ensartes over hele Sjælland. Det medfører prisstignin-
ger på mellem 16 og 98 kr. pr. måned, størst for pensionister i ho-
vedstadsområdet.
Fremover vil et pensionistkort til hovedstadsområdet dermed fort-
sat koste under 300 kr. om måneden, og give ret til fri rejse
dog
med visse tidsrestriktioner
i et område fra Stevns til Helsingør,
og må således betragtes som et attraktivt produkt.
DOTs reform af pensionisttaksterne indebærer også, at der indfø-
res en ny pensionistrabat på rejsekortrejser på 25 pct., stigende til
30 pct. i 2024. Denne rabat kommer især de pensionister til gode,
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om ministeren vil redegøre for ændringerne i mimrekortet i DOT’s område, der er trådt i kraft den 12. januar 2021, til transportministeren
2344355_0002.png
Side 2/2
som bor uden for Hovedstaden, og som sjældnere tager den kollek-
tiv trafik, hvorfor et pensionistkort ikke kan betale sig. Denne
gruppe havde tidligere ikke glæde af rabatterede billetprodukter.
For så vidt angår de ensrettede tidsrestriktioner for rejser med
pensionistkort samt afskaffelsen af eftermiddagstidsrestriktionen i
DSBs tog fra 2024, som reformen også indeholder, kan jeg henvise
til orienteringen nævnt ovenfor.
Taget den fortsat lave pris på pensionistkortet samt den nye pensi-
onistrabat på rejsekortet i betragtning, mener jeg, at DOT har ud-
arbejdet en fornuftig reform af pensionisttaksterne.
Regeringen, Radikale Venstre, Enhedslisten, SF og Alternativet be-
sluttede med aftale om udmøntning af reserve til initiativer inden
for kollektiv trafik af 2. april 2020 at udmønte 12 mio. kr. årligt til
pensionistrabatter i DOT, hvis DOT kunne præsentere et forslag til
reform af pensionisttaksterne, hvori pensionistkortet bevaredes, og
der indførtes en rabat på rejsekortrejser. Aftalepartierne udmøn-
tede samtidig 13 mio. kr. til pensionistrabatter i den kollektive tra-
fik i resten af Danmark. Den samlede udmøntning på 25 mio. kr.
årligt blev således fordelt på tværs af landet proportionelt efter tra-
fikvirksomhedernes omsætning for pensionistprodukter.
Jeg ser ikke for mig, at staten skal støtte én passagergruppe i ét
geografisk område på bekostning af resten af landet. Regeringen
har således på nuværende tidspunkt ikke planer om at give yderli-
gere støtte til DOTs pensionistrabatter.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht