Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. februar 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 225:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 28/1-21 fra Jan Her-
vig Nielsen, Projekt Trafiksikkerhed vedrørende grøn omstilling og
elcykler, el-scootere/knallerter uden kabine, el-kabinescootere og
andre små grønne køretøjer, jf. TRU alm. del - bilag 147?
Svar:
Jeg vil indledningsvist sige, at jeg altid hilser det meget velkom-
ment,
når der tænkes ”ud af boksen” i forhold til, hvad man kan
gøre for at gøre trafikken grønnere og mere klimavenlig. Der er
imidlertid mange forhold at tage hensyn til i en samlet vurdering af
at fremme små motoriserede køretøjer som transportmiddel.
Jeg har forelagt henvendelsen for Færdselsstyrelsen, som udtaler
følgende:
”Behovet for mobilitet i byerne
er i konstant forandring, og
små eldrevne køretøjer spiller en stadig større rolle i det
trafikale billede. Særligt ældre, unge og handicappede vil
formodentlig i stigende grad have gavn af disse køretøjer.
Denne type køretøjer besidder også en række miljø- og kli-
mamæssige fordele, herunder reduceret støj og 0-emission,
hvor sidstnævnte har en indvirkning på lokal luftforure-
ning.
Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at potentialet for de
små eldrevne køretøjer som erstatning for personbiler imid-
lertid vil være begrænset samlet set. Dette skyldes faktorer
som sikkerhed, komfort, rækkevidde og lokale forhold. Der
kan dog være et vist potentiale i større byer, hvor restriktio-
ner for bilkørsel, parkering mv. kan føre til en vækst i alter-
native transportformer.”