Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. februar stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 219:
Vil ministeren oplyse, hvor stor en CO2-reduktion der årligt kan
opnås fra bilkørsel, såfremt hastigheden på det danske motorvejs-
net nedsættes til 80 km/t? Der bedes i besvarelsen også taget hen-
syn til en mindre risiko for langsom køkørsel ved en sådan nedsat
hastighed. Endvidere bedes ministeren både i absolutte tal og i
procent besvare, hvor meget en fartgrænse på 80 km/t kan redu-
cere andre miljøfaktorer af biltrafikkens samlede udledning for så
vidt angår partikler, VOC og CO2. Der henvises bl.a. til ministeren
besvarelse af TRU alm. del
–
spørgsmål 775 (2019-2020). Og kan
ministeren endvidere bekræfte, at den miljømæssigt mest optimale
hastighed er, når hastigheden for biler svarer til definitionen af
”stor trængsel”, dvs. når hastigheden ligger mellem 40 og 80 km/t?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der svarer føl-
gende:
En lavere hastighedsgrænse på motorvejene vil, hvis det forudsæt-
tes, at den overholdes, medføre en nogenlunde tilsvarende reduk-
tion af kørehastighederne for den del af trafikken på motorvejene,
der ellers ville køre over den nye hastighedsgrænse
1
. Samtidig vil
en del trafikanter vælge at køre ad andre ruter på mindre veje, der
ikke længere er langsommere end motorvejene. Endvidere vil det
betyde, at det samlede biltrafikarbejde bliver mindre, da en del tra-
fikanter, på grund af den forringede mobilitet, vil fravælge nogle
bilture og i stedet vælge andre transportmidler (kollektiv trafik, cy-
kel eller gang), andre steder at rejse hen eller at blive hjemme.
Det er således eksklusiv lastbiler, busser, trailer og campingvogne
samt trafikanter der i myldretiderne i forvejen ikke kan køre hurtigere.
1