Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2334998_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 12. februar 2021
J. nr. 2020-1175
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. januar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr.218:
”Vil ministeren foretage en vurdering af passagertallet for en Aarhus-Gal-
ten-Silkeborg-bane i lyset af en stor vækst i pendlingen siden Trafik- og Byg-
gestyrelsens forundersøgelse af projektet i 2016, jf. Transport- og Bygnings-
udvalget, alm. del
bilag 9, folketingsåret 2016-17? Ministeren bedes endvi-
dere forestå en vurdering af, hvordan dette påvirker det samfundsøkonomi-
ske resultat, om nødvendigt uden indregning af eventuelt øgede driftsom-
kostninger. Vurderingen ønskes givet for både en enkeltsporet- og dobbelt-
sporet løsning. Såfremt det ikke er muligt at skønne over stigningen i passa-
gertallet, ønskes beregningen foretaget med antagelser om f.eks. 30, 60 eller
100 pct. flere passagerer end forudsat.”
Svar:
Det er ikke med kort varsel muligt at gennemføre en egentlig vurdering af
hvordan det er gået med trafikudviklingen i oplandet for en eventuel ny
jernbane Aarhus
Galten
Silkeborg siden forudsætningerne i Trafikstyrel-
sens forundersøgelse fra 2016 blev lagt fast, og dermed heller ikke forudsæt-
ninger om eventuelt justerede passagerforudsætninger i 2030.
Der er i nedenstående tabel 1
gennemført en simpel ”mekanisk” beregning af
effekten af et stigende passagerunderlag for en eventuel ny jernbane mellem
Aarhus og Silkeborg. Beregningen antager meget forenklet, at alle typer tra-
fikefterspørgsel i området
med bus, tog og bil
op til banens åbning i
2030 stiger proportionalt i forhold til det trafikniveau, som blev forudsat i
forundersøgelsen.
Den samfundsøkonomiske rentabilitet af henholdsvis en enkelt- og dobbelt-
sporet ny bane mellem Aarhus og Silkeborg via Galten blev oprindeligt op-
gjort til 3,6 og 2,1 pct. I forhold til dette udgangsniveau er der gennemført
beregninger af konsekvensen for projektets samfundsøkonomiske forrent-
ning ved en ekstra stigning i passagertallet med de vækstprocenter, som er
foreslået i spørgsmålet.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om ministeren vil foretage en vurdering af passagertallet for en Aarhus-Galten-Silkeborg-bane i lyset af en stor vækst i pendlingen siden Trafik- og Byggestyrelsens forundersøgelse af projektet i 2016, til transportministeren
2334998_0002.png
Side 2/2
I beregningerne er inkluderet ekstra driftsomkostninger til befordring af de
flere passagerer.
Tabel 1: Intern rente i procent for ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg
Enkeltspor
Forudsat i analysen
+ 30 pct.
+ 60 pct.
+ 100 pct.
3,6
4,9
6,2
7,9
Dobbeltspor
2,1
3,0
3,9
5,0
m
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht