Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. marts 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. januar 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 215:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt der i forbindelse med aftale
om udbud af nyt signalprogram år tilbage blev tilføjet tekst om-
kring sikring af kørsel med veterantog i forligsteksten, samt hvor-
vidt beslutningen om at sikre fortsat kørsel med veterantog på sta-
tens baner ligeledes blev sikret og indskrevet i det pågældende ud-
bud? Såfremt det ikke blev præciseret i udbudsmaterialet, ønsker
spørger at få oplyst, hvorfor man ikke valgte at få det inkorporeret i
udbuddet, og hvem der i så fald godkendte denne beslutning?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser føl-
gende:
”Det fremgår
hverken af aftaleteksten fra januar 2009 om igang-
sætning af Signalprogrammet eller Akt 70 af 26. februar 2009, at
håndtering af veterantogsdriften fremadrettet skulle være omfattet
af Signalprogrammets formål eller budget. I modsætning til passa-
ger- og godsmateriel samt arbejdskøretøjer er veterantog heller
ikke nævnt i det bagvedliggende beslutningsmateriale.
Arbejdet med udarbejdelsen af materialet til udbuddet af leveran-
cen af ombordudstyr til brug på fjernbanen (ETCS) henholdsvis S-
banen (CBTC) blev igangsat i efteråret 2009. Som led i udbuddet af
CBTC modtog Banedanmark de endelige tilbud i marts 2011, og
kontrakten blev indgået i august 2011. Som led i udbuddet af
ETCS-ombordudstyr modtog Banedanmark de endelige tilbud i no-
vember 2011, og kontrakten blev indgået i marts 2012.
På baggrund af Transportministeriets kommissorium af 24. marts
2011 for analyse af de fremtidige betingelser for veterantogsdrift i
Danmark udarbejdede Banedanmark rapporten
Analyse af de