Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2273595_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
4. november 2020
2020-8153
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af den 13. oktober 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 21:
Vil ministeren i oversigtsform redegøre for, hvilke personalemæssige og orga-
nisatoriske ændringer der er foretaget i departementet siden folketingsvalget,
herunder hvilke nye funktioner og stillinger inden for presse, kommunikation,
taleskrivere eller lignende, der er oprettet og udskiftet siden ministerens tiltræ-
den? Vil ministeren herudover redegøre for økonomien, inklusiv om det har
været nødvendigt at tilføre flere midler/lønkroner og i givet fald, hvor man så
har skåret ned for at finde pengene? Svarene bedes oplyse, om ændringerne er
sket i departementet eller i en styrelse.
Svar:
Nedenfor følger en beskrivelse af de personalemæssige og organisatoriske æn-
dringer foretaget i Transport- og Boligministeriet siden folketingsvalget i 2019.
I forlængelse af folketingsvalget i 2019 og den deraf følgende nye konstruktion
med både en transportminister og en boligminister blev det besluttet at styrke
departementets ministerbetjening gennem oprettelse af en ny pressechefstilling
på boligministerens område samt ansættelse af yderligere henholdsvis én mini-
stersekretær og én sekretær i ministerforkontoret. Ligeledes blev der ansat en
ny særlig rådgiver for transportministeren samt en særlig rådgiver for boligmi-
nisteren.
Transport- og Boligministeriet er tilført en bevilling på 7 mio. kr. årligt til at
understøtte betjeningen af den nye ministerpost, jf. akt 13 af 14. oktober 2019.
Derudover er de ovenfor beskrevne ændringer finansieret inden for ministeri-
ets eksisterende lønsumsbevilling.
I forlængelse af folketingsvalget i 2019 blev ressortansvaret for sager vedrøren-
de indsatsen mod parallelsamfund, herunder ghettorepræsentanter og parallel-
samfundsredegørelser, sammen med to årsværk overført fra daværende Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet til Transport- og Boligministeriet. Herudover
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 21: MFU spm. om, hvilke personalemæssige og organisatoriske ændringer der er foretaget i departementet siden folketingsvalget, til transportministeren
2273595_0002.png
Side 2/2
blev sager vedrørende ejer- og andelsboliger samt 2,41 årsværk ressortoverført
fra Erhvervsministeriet til Transport- og Boligministeriet.
Efter folketingsvalget i 2019 blev det desuden besluttet at overføre en række
policyorienterede opgaver på såvel bolig- som byggeområdet fra Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen til departementet. I den forbindelse blev der i departementet
etableret et nyt kontor på boligområdet. Samlet set blev ni årsværk overført fra
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til departementet.
I forlængelse af ovenstående ændringer fik Transport- og Boligministeriet til-
ført lønmidler fra henholdsvis Erhvervsministeriet og daværende Økonomi- og
Indenrigsministeriet, og lønmidler blev ligeledes flyttet fra Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen til departementet.
Endvidere kan det nævnes, at det efter folketingsvalget i 2019, som følge af
regeringens prioriteringer, blev besluttet at styrke betjeningen af begge mini-
stre i relation til klimaspørgsmål. Af denne grund ændrede departementets
tidligere Erhvervs- og Analysekontor navn til Klima- og Byggekontoret.
Departementet ansatte i november 2019 en ny afdelingschef. Ansættelsen
er
finansieret inden for ministeriets eksisterende lønsumsbevilling.
I maj 2020 ansatte departementet en ny pressechef på transportministerens
område i forlængelse af en opsigelse fra den tidligere pressechef på området.
Endvidere har en af de nuværende pressemedarbejdere fået opgaven som tale-
skriver for transportministeren.
I foråret 2020 oprettede departementet et nyt kontor, Analysekontoret, i for-
længelse af regeringens beslutning vedrørende besparelser i forhold til konsu-
lentudgifter. I Analysekontoret har departementet ansat en kontorchef, en
chefkonsulent, en specialkonsulent, en fuldmægtig samt en studentermedhjæl-
per. Derudover er en fuldmægtig rokeret fra Klima- og Byggekontoret til Analy-
sekontoret. Udgiften hertil er finansieret inden for den eksisterende bevilling,
bl.a. ved besparelse på konsulentudgifter.
I styrelserne på ministerområdet er der
udover almindelige organisationsju-
steringer
ikke foretaget ændringer af den art, der spørges til. Med henblik på
at understøtte den grønne omstilling er Færdselsstyrelsen ved at etablere et
klimasekretariat med 3-4 medarbejdere.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht