Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2325610_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. januar 2021
2021 - 730
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. januar 2021 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 204:
Hvilke erfaringer har man - nationalt som internationalt - for brug af såkaldte
”spike barrier tire killers” ved nedkørselsramper til motorveje
som kan forhin-
dre spøgelsesbilisme? Teknikken er kendt fra mange parkeringspladser, hvor
de særlige barrierer forhindrer ulovlig indkørsel. Samme teknik kunne anven-
des til nedkørselsramper, hvor der naturligvis skal indrettes en særlig teknik til
eksempelvis ambulancer, der har brug for at kunne køre ned. Ikke desto min-
dre bedes ministeren oversende de erfaringer, der måtte foreligge fra - enten
helt eller delvist (dvs. på særligt udsatte steder) - ind- og udland.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Vejdirektoratet
opsatte i 2010 og 2011 vejpigge på fem frakørselsramper i
Danmark. Efter godt 3 år blev anlæggene taget ned igen grundet driftsproble-
mer. Erfaringer fra drift af anlæggene blev opsamlet i en evaluering i 2014.
Erfaringerne var blandt andet, at trafikanter, der kørte i den rigtige retning, i
flere tilfælde blev punkteret. I den forbindelse blev det også konstateret, at de
mekaniske dele i kørebanen ikke kunne holde til de store påvirkninger, som
vejmiljøet og trafikken på en rampe medfører. Det kunne desuden konstateres,
at flere af komponenterne var rustet fast som følge af, at anlæggene grundet
ovennævnte problemer havde været inaktive i 2 år. Dette anses for at være pro-
blematisk set i relation til den begrænsede hyppighed, som vejpiggene må for-
ventes at blive aktiveret af som følge af spøgelsesbilister.
I samme forbindelse hentede Vejdirektoratet erfaringer fra Belgien og Østrig.
Belgien fravalgte i begyndelsen
af 1990’erne vejpigge grundet ulemperne for
motorcyklister og udrykningskøretøjer. Specielt det sidste forhold kan også
blive relevant i Danmark på ramper uden nødspor. I Østrig begrænses brugen
af vejpigge til ramper med lav hastighed.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 204: MFU spm. om, hvilke erfaringer man nationalt og internationalt har brug for af såkaldte spike barrier tire killers ved nedkørselsramper til motorveje som kan forhindre spørgselsbilisme, til transportministeren
2325610_0002.png
I 2016 gennemførte Vejdirektoratet en undersøgelse af erfaringer fra udlandet
med tiltag til standsning af spøgelsesbilisme. Her blev vejpigge på ny under-
søgt. Flere stater i USA, blandt andet Californien,
har i 1980’erne forsøgt at
bruge vejpigge til at forhindre spøgelsesbilisme, men erfaringen er, at syste-
merne ikke fungerer hensigtsmæssigt. For det første punkterede hjulene ikke
hurtig nok til at undgå, at spøgelsesbilisterne kom ind på motorvejen. For det
andet blev vejpiggene ødelagt af tunge køretøjer, og de beskadigede pigge øde-
lagde dæk på køretøjer, som kørte den rigtige vej eller medførte farlige situati-
oner, hvis bilister, som kørte i rigtig retning, bremsede hårdt op for at undgå at
få beskadiget dækkene.
Erfaringerne fra udlandet er dermed tæt på de samme erfaringer, som indgår i
Vejdirektoratets evaluering fra 2014.
Det har desuden vist sig, at det ikke er problemfrit at punktere dæk med meto-
den
spike barrier tire killers,
da dækfabrikanterne har forbedret kvaliteten af
dæk, som derfor dels er svære at punktere, dels ikke mister luften i dækket øje-
blikkeligt. En spøgelsesbilist vil derfor kunne nå ud på motorvejen, før denne
stopper som følge af flade dæk, hvilket kan medføre farlige situationer.
Endelig bemærker Vejdirektoratet, at der vil være forskel i den belastning som
installationer udsættes for på henholdsvis parkeringspladser og motorvejsram-
per. Grundet passager af flere køretøjer herunder flere lastbiler og den højere
hastighed som køretøjerne passerer med på motorvejsramper, vil slitagen på
installationen her være væsentlig højere.
Sammenfattende viser såvel danske som internationale erfaringer, at
spike
barrier tire killers
ikke er et anvendeligt værktøj til at stoppe spøgelsesbilisme
på motorveje.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht