TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. januar 2021
2021 - 730
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. januar 2021 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 204:
Hvilke erfaringer har man - nationalt som internationalt - for brug af såkaldte
”spike barrier tire killers” ved nedkørselsramper til motorveje
som kan forhin-
dre spøgelsesbilisme? Teknikken er kendt fra mange parkeringspladser, hvor
de særlige barrierer forhindrer ulovlig indkørsel. Samme teknik kunne anven-
des til nedkørselsramper, hvor der naturligvis skal indrettes en særlig teknik til
eksempelvis ambulancer, der har brug for at kunne køre ned. Ikke desto min-
dre bedes ministeren oversende de erfaringer, der måtte foreligge fra - enten
helt eller delvist (dvs. på særligt udsatte steder) - ind- og udland.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Vejdirektoratet
opsatte i 2010 og 2011 vejpigge på fem frakørselsramper i
Danmark. Efter godt 3 år blev anlæggene taget ned igen grundet driftsproble-
mer. Erfaringer fra drift af anlæggene blev opsamlet i en evaluering i 2014.
Erfaringerne var blandt andet, at trafikanter, der kørte i den rigtige retning, i
flere tilfælde blev punkteret. I den forbindelse blev det også konstateret, at de
mekaniske dele i kørebanen ikke kunne holde til de store påvirkninger, som
vejmiljøet og trafikken på en rampe medfører. Det kunne desuden konstateres,
at flere af komponenterne var rustet fast som følge af, at anlæggene grundet
ovennævnte problemer havde været inaktive i 2 år. Dette anses for at være pro-
blematisk set i relation til den begrænsede hyppighed, som vejpiggene må for-
ventes at blive aktiveret af som følge af spøgelsesbilister.
I samme forbindelse hentede Vejdirektoratet erfaringer fra Belgien og Østrig.
Belgien fravalgte i begyndelsen
af 1990’erne vejpigge grundet ulemperne for
motorcyklister og udrykningskøretøjer. Specielt det sidste forhold kan også
blive relevant i Danmark på ramper uden nødspor. I Østrig begrænses brugen
af vejpigge til ramper med lav hastighed.