MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2021
2021-727
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. januar stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (Ø).
Spørgsmål nr. 202:
Vil ministeren oplyse, hvor mange læsse- og sidespor Banedanmark har
nedlagt de sidste 20 år
—
og med hvilken begrundelse for hver af de kon-
krete nedlæggelser? Ministeren bedes ligeledes for hver nedlæggelse af
læsse- og sidespor oplyse, hvilken politisk hjemmel Banedanmark har haft
hertil?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har oplyst følgende:
”Nedlæggelse
af sidespor (herunder ligeledes læssespor) sker i henhold til en
procedure, som blev fastlagt i ”Kontrakt mellem Transport-
og
Energiministeriets departement og Banedanmark om forvaltning af statens
jernbaneinfrastruktur i perioden 2005-2006”.
Proceduren for nedlæggelse
af sidespor mv. indebærer, at Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen efter
indstilling fra Banedanmark skal godkende hver nedlæggelse af læsse- eller
sidespor. Hvis et sidespor, f.eks havnespor, er anlagt i henhold til lov, skal
nedlæggelse tilsvarende ske i henhold til lov.
I sin tid blev havnebaner ofte anlagt i henhold til lov, og nedlæggelse af disse
kræver derfor lovhjemmel. Som eksempel kan nævnes lov nr. 1423 af 21. de-
cember 2005 om nedlæggelse af havnebanerne i Holbæk, Horsens, Nykø-
bing Falster, Odense og Aalborg.
Derudover er der ikke tradition for, at læsse- og sidespor anlægges i henhold
til lov eller politisk aftale. Læsse- og sidespor anlægges typisk løbende i for-
bindelse med den almindelige drift af den pågældende strækning, når det
vurderes nødvendigt. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en jernbanevirksom-
hed indsætter nyt materiel, som forudsætter flere og længere spor, eller hvis
der opstår behov for flere rangerspor eller omlæssefaciliteter på grund af
øget godsmængde på strækningen. Disse spor kan derfor nedlægges admini-
strativt med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelse.