Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2341212_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2021
2021-727
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. januar stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (Ø).
Spørgsmål nr. 202:
Vil ministeren oplyse, hvor mange læsse- og sidespor Banedanmark har
nedlagt de sidste 20 år
og med hvilken begrundelse for hver af de kon-
krete nedlæggelser? Ministeren bedes ligeledes for hver nedlæggelse af
læsse- og sidespor oplyse, hvilken politisk hjemmel Banedanmark har haft
hertil?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har oplyst følgende:
”Nedlæggelse
af sidespor (herunder ligeledes læssespor) sker i henhold til en
procedure, som blev fastlagt i ”Kontrakt mellem Transport-
og
Energiministeriets departement og Banedanmark om forvaltning af statens
jernbaneinfrastruktur i perioden 2005-2006”.
Proceduren for nedlæggelse
af sidespor mv. indebærer, at Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen efter
indstilling fra Banedanmark skal godkende hver nedlæggelse af læsse- eller
sidespor. Hvis et sidespor, f.eks havnespor, er anlagt i henhold til lov, skal
nedlæggelse tilsvarende ske i henhold til lov.
I sin tid blev havnebaner ofte anlagt i henhold til lov, og nedlæggelse af disse
kræver derfor lovhjemmel. Som eksempel kan nævnes lov nr. 1423 af 21. de-
cember 2005 om nedlæggelse af havnebanerne i Holbæk, Horsens, Nykø-
bing Falster, Odense og Aalborg.
Derudover er der ikke tradition for, at læsse- og sidespor anlægges i henhold
til lov eller politisk aftale. Læsse- og sidespor anlægges typisk løbende i for-
bindelse med den almindelige drift af den pågældende strækning, når det
vurderes nødvendigt. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en jernbanevirksom-
hed indsætter nyt materiel, som forudsætter flere og længere spor, eller hvis
der opstår behov for flere rangerspor eller omlæssefaciliteter på grund af
øget godsmængde på strækningen. Disse spor kan derfor nedlægges admini-
strativt med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilladelse.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om, hvor mange læsse- og sidespor Banedanmark har nedlagt de sidste 20 år, til transportministeren
2341212_0002.png
Side 2/3
Banedanmark begyndte først i forbindelse med den nævnte procedure at
opgøre omfanget af sidespor. Der foreligger således ikke tilgængelige
oplysninger om nedlagte læsse- og sidespor forud for 2006.
I 2006 estimerede Banedanmark omfanget af sidespor i antal kilometer til
brug for Trafikaftalen 2007-2014. For 2007 og 2008 blev der ikke opgjort
omfang af sidespor. Fra 2009 har Banedanmark årligt (på nær 2010)
opgjort omfanget af sidespor inkl. havnespor. Banedanmark er ikke i
besiddelse af en oversigt over de enkelte sidespor, hvoraf det fremgår
præcist, hvor reduktion er sket.
Den kilometervise opgørelse fremgår af nedenstående tabel:
År
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Ændringer over perioden
2006-2020
*Estimat
Sidespor-km
553*
N.A.
N.A.
510
N.A.
438
433
418
387
384
360
358
341
346
351
Endnu ikke opgjort
-202
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om, hvor mange læsse- og sidespor Banedanmark har nedlagt de sidste 20 år, til transportministeren
2341212_0003.png
Side 3/3
Nedlæggelse af sidespor sker i hvert enkelt tilfælde på baggrund af en
vurdering af, om det pågældende spor er efterspurgt af
jernbanevirksomheder og jernbaneentreprenører sat i relation til
Banedanmarks fornyelses- og vedligeholdelsesmidler og mulige tekniske
løsninger.
Det fremgik således som en eksplicit forudsætning bag Aftale om Trafik af
november 2006, at Banedanmark reducerede omfanget af sidespor, idet der
i den økonomiske ramme ikke var afsat midler til at opretholde det samlede
antal i fuldt omfang. Nedlæggelse foretages typisk i forbindelse med, at der
gennemføres fornyelsesprojekter i en given geografi, hvor tilpasning af
sidespor kan indarbejdes i projektet.”
Jeg henholder mig til Banedanmarks svar.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht