Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2331902_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. februar 2021
2021 - 681
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. januar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra transportudvalget.
Spørgsmål nr. 200:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 18/1-21 fra Erhvervshus Fyn
vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykel-
infrastruktur, jf. TRU alm. del - bilag 123?
Svar:
Først og fremmest er jeg glad for at se de høje ambitioner, som Erhvervshus
Fyn har på cykelområdet.
Cyklen har potentialet til at løse en større del af vores daglige transportbe-
hov, og samtidig er den en del af løsningen på nogle af de udfordringer, som
vi står over for inden for folkesundhed, klima og miljø.
Det er på den baggrund, at vi med aftalen om grøn vejtransport, som blev
indgået i december 2020, har tildelt nye midler til cykelprojekter, herunder
en pulje på 150 mio. kr. til kommunal medfinansiering, hvor de fynske kom-
muner får mulighed for at byde ind med de fornuftige cykelprojekter, som
de har i støbeskeen.
Det er desuden min ambition, at der inden for en overskuelig fremtid skal
indgås aftale om en mobilitetsplan, hvor klima- og miljøhensyn sættes højt
på dagsordenen. Det er et fokus, der helt oplagt vil kræve investeringer i kol-
lektiv transport og i cyklisme. Det er således min ambition, at der også i de
kommende år vil blive afsat yderligere midler til nye cykelpuljer.
Jeg har forelagt præsentationen for Vejdirektoratet, som oplyser følgende:
”Af oplægget fremgår det, at midler til udvikling af cykelinfrastruktur igen-
nem årene kun i meget begrænset omfang er blevet tildelt Fyn og øerne.
Dette er ikke et forhold, som Vejdirektoratet kan bekræfte.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/1-21 fra Erhvervshus Fyn vedrørende præsentation af forslag om et fynsk eksperimentarium for cykelinfrastruktur, til transportministeren
2331902_0002.png
Side 2/2
I evalueringen af cykelpuljeprojekter for perioden 2009-2014 blev der udar-
bejdet en oversigt over tilskud pr. indbygger for hver kommune. Her place-
rer 6 ud af 10 kommuner på Fyn og øerne sig over landsgennemsnittet.
Nordfyn, Langeland og Ærø ligger alle i top-20 over de kommuner, der har
modtaget det højeste tilskud pr. indbygger.
Hvis man ser på de 305 mio. kr., der er givet til cykelprojekter på statsveje
siden 2009, så er ca. 17% gået til Fyn, hvilket også placerer Fyn over lands-
gennemsnittet i forhold til tilskud pr. indbygger.
Det er muligt at udpege et geografisk fokusområde, som tilfældet var det, da
Odense blev udnævnt til Danmarks Nationale Cykelby i 1999-2003. På nu-
værende tidspunkt har Vejdirektoratet dog ikke grundlag for at prioritere ét
geografisk område frem for et andet, når der skal uddeles midler til cykel-
projekter.
I forhold til initiativtagernes ønske om at udvikle nye cykelvejstyper, så er
det altid muligt at kontakte Vejdirektoratet, hvis man ønsker ændringer eller
dispensation fra de gældende regler og bekendtgørelser. Om det vil være
muligt at give dispensation til forsøgsordninger på Fyn vil bero på en vurde-
ring af en konkret ansøgning.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht