TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. februar 2021
2021
–
663
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 18. januar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 198:
Vil ministeren oplyse anlægsprisen inklusive reserver samt den samfundsøko-
nomiske forrentning af en ny 9 km lang højhastighedsbane, som forløber hen-
over Vejle Fjord
Svar:
I Vejdirektoratets VVM-redegørelsen
af ”En ny bane på tværs af Vejle Fjord” fra
2016 undersøges fire løsninger, heraf tre broforbindelser og en tunnelløsning.
Anlægsomkostningen er 5,2 mia. kr. (2021-pl og inklusive reserver) for broløs-
ningerne, mens tunnelløsningen har en anlægsomkostning på 5,5 mia. kr.
(2021-pl og inklusive reserver).
Den samfundsøkonomiske forrentning er opgjort i et interval med en øvre og
en nedre værdi. Den øvre værdi angiver det samfundsøkonomiske afkast, hvor
en nye bane over Vejle Fjord betragtes som en del af den samlede Timemodel
med de øvrige baneanlæg mv. Den nedre værdi angiver den rene rejsetidsbe-
sparelse af en nye bane på tværs af Vejle Fjord. For broforbindelserne ligger
den interne rente imellem 3,4 pct. og 4,1 pct., mens tunnelløsningen har en in-
tern rente mellem 3,1 pct. og 3,9 pct.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht