MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. marts 2021
2021-661
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. januar stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 193:
Vil ministeren redegøre for, om den nye oktan 95-benzin med iblanding af
10 procent ethanol medfører, at bilerne kører kortere på en liter benzin, end
før benzinen blev iblandet ethanol?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålene for Færdselsstyrelsen, der oplyser følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Ved
brug af benzin med 10pct. ethanol iblandet øges benzinforbruget, og
bilerne kører omkring 3-4 pct. kortere pr. liter brændstof i forhold til oktan
95 benzin uden iblanding af ethanol. Iblanding af 10pct. bio-ethanol resulte-
rer også i en øget CO
2
udledning, men grundet en renere forbrænding i mo-
toren ses en mindre udledning af partikler og uforbrændt brændstof. Det
skal dog medregnes, at produktionen af fossil benzin udleder mere CO
2
end
produktionen af bio-ethanol.
1
Det indebærer, at CO
2
-gevinsten ved fremstil-
ling og forbrug af benzin med iblandet 10 pct. ethanol overstiger den øgede
CO
2
-udledning, der kommer fra bilerne, når bio-ethanol iblandes i benzi-
nen.
Alt i alt udledes der derfor mindre CO
2
, færre partikler og mindre ufor-
brændt brændstof, når der tilføres 10 pct. bio-ethanol til benzin
2
. Yderligere
skal det bemærkes, at det siden den 1. september 2019 har været fuldt indfa-
set, at typegodkendelse af biler er baseret på benzin med 10 pct. ethanol
iblandet. Dette medfører, at det antal km/l, som fremgår af typegodkendel-
sen, er baseret på benzin med 10pct. iblandet ethanol.”
Kilde: VE-direktivets bilag V (2009/28/EF).
Kilde: Renewable Energy 31 (2006) 2534-2542; Energy Conversion and Man-
agement 44 (2003) 1547-1561
1
2