Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2333120_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
9. februar 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Signe Hovmøller Elle-
mose
Sagsnr.: 2021-0032/45-0017
Dok.:
1799084
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 191 (Alm. del) fra Folketingets Transport-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 191 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 15. januar 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om der i ANPG-bekendtgørelsen er hjemmel til at bruge informationer fra ANPG-kameraer til ikke blot bevismateriale for overtrædelse af carbotageregler, social dumping og miljøzoneregler, men også at trække oplysninger om potentielle lovovertrædelser ud til videre efterforskning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 191 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren med henvisning til ministerens
besvarelse af
TRU alm. del
spørgsmål 137 og 138 redegøre for, om der i
ANPG-bekendtgørelsen er hjemmel til at bruge informationer
fra ANPG-kameraer til ikke blot bevismateriale for overtræ-
delse af carbotageregler, social dumping og miljøzoneregler,
men også at trække oplysninger om potentielle lovovertrædelser
ud til videre efterforskning?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at politiets behandling af oplysninger i
politiets system for automatisk nummerpladegenkendelse er re-
guleret af bekendtgørelse nr. 1080 af 20. september 2017 om
politiets anvendelse af automatisk nummerpladegenkendelse
(ANPG).
ANPG, der er et internt arbejdsredskab for politiet, anvendes i
forbindelse med politiets løsning af politimæssige opgaver samt
til tværgående informationsanalyser, jf. ANPG-bekendtgørel-
sens § 1, stk. 2 og 3. Det fremgår af ANPG-bekendtgørelsens §
4, at ANPG indeholder en hit-del og en no-hit-del.
I hit-delen behandles oplysninger om nummerplader, som er
omfattet af en eller flere af de 17 hotliste-kategorier, der er op-
regnet i bekendtgørelsens § 5. Det drejer sig eksempelvis om
nummerplader, der skal inddrages på grund af manglende syn
og forsikring, nummerplader som er tilknyttet køretøjer, der er
afmeldt eller i øvrigt ikke må anvendes på færdselslovens om-
råde, nummerplader relateret til ulovlig cabotagekørsel, efterly-
ste køretøjer, efterforskninger, hvor en person er mistænkt for
lovovertrædelser, som kan straffes med fængsel i mindst 1 år og
6 måneder, nummerplader med relevans for den systematiske
politimæssige monitering mv.
Bekendtgørelsens § 5 oplister udtømmende de kategorier, hvor
politiet har hjemmel til på forhånd at registrere nummerpladen i
ANPG. Når et køretøj passerer et kamera, udløser det et hit i
ANPG-systemet, der kan henlede politiets opmærksomhed på
det pågældende køretøj. Rigspolitiet bemærker hertil, at der bl.a.
er hjemmel til på forhånd at registrere nummerplader tilknyttet
visse former for ulovlig cabotagekørsel. Hverken nummerpla-
der, som kan tilknyttes til social dumpning, eller nummerplader
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 191: Spm. om der i ANPG-bekendtgørelsen er hjemmel til at bruge informationer fra ANPG-kameraer til ikke blot bevismateriale for overtrædelse af carbotageregler, social dumping og miljøzoneregler, men også at trække oplysninger om potentielle lovovertrædelser ud til videre efterforskning, til justitsministeren
tilknyttet køretøjer, der overtræder miljøzonereglerne, er imid-
lertid direkte hjemlet i bekendtgørelsens § 5. Nummerplader til-
knyttet sådanne overtrædelser kan alene registreres på en hotli-
ste, hvis de i øvrigt opfylder betingelsen om, at nummerpladen
skal være tilknyttet en person, der er mistænkt for lovovertræ-
delser, som kan straffes med fængsel i mindst 1 år og 6 måneder,
f.eks. hvis kriminaliteten har den konsekvens, at der i praksis
sker social dumpning.
I no-hit-delen i ANPG lagres samtlige oplysninger om nummer-
plader, som er indsamlet ved brug af stationært og mobilt
ANPG-udstyr. Sådanne oplysninger skal som udgangspunkt
medmindre de udløser et ”hit” –
slettes senest 24 timer efter det
tidspunkt, hvor oplysningerne er indsamlet. Det fremgår imid-
lertid af ANPG-bekendtgørelsens § 6, stk. 1, at der i no-hit-delen
kan behandles oplysninger om nummerplader, som ikke er om-
fattet af de nævnte hotliste-kategorier, når oplysningerne er ind-
samlet som led i en målrettet politiindsats. Indsatsen skal være
tidsmæssigt og geografisk afgrænset og iværksat på baggrund af
en konkret politifaglig vurdering, og anvendelsen af ANPG skal
være af væsentlig betydning for politiindsatsen. Oplysninger,
der er indsamlet som led i en målrettet politiindsats, skal slettes
senest 30 dage efter det tidspunkt, hvor oplysningerne er ind-
samlet.
Relevante oplysninger i ANPG kan
uanset om de er indsamlet
som hits eller no-hits
anvendes som led i forebyggelse, efter-
forskning, afsløring eller retsforfølgning af lovovertrædelser un-
der nærmere angivne betingelser opregnet i bekendtgørelsens §
7. Det følger heraf bl.a., at indsamlet data i ANPG således kan
bruges som led i forebyggelse, efterforskning, afsløring eller
retsforfølgning, af 1) lovovertrædelser, der kan straffes med
bøde eller fængsel, hvis der er konkret mistanke om, at en per-
son eller en virksomhed tilknyttet en nummerplade har begået
en sådan forbrydelse, og 2) lovovertrædelser, der kan straffes
med fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover. I praksis betyder
det, at ANPG kan benyttes i efterforskningen af en meget lang
række lovovertrædelser, herunder også særlovsovertrædelser,
hvis mistanke- eller strafferammekravet er opfyldt.
Rigspolitiet kan endelig oplyse, at ANPG er et meget effektivt
redskab for politiet, der har stor operativ værdi for bl.a. indsat-
sen mod grænseoverskridende og organiseret kriminalitet, beri-
gelseskriminalitet og voldelige opgør i bandemiljøet. ANPG er
desuden et effektivt middel til at højne færdselssikkerheden,
herunder på tungvognsområdet. Samtidig bidrager ANPG data-
mæssigt løbende til et mere nuanceret moniteringsbillede af kri-
minelle fokuspersoner- og grupper.”
Side 3/3