Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
27. januar 2021
Mads Hedegaard
+45 7244 3121
21/00990-2
1/3
Notat om politiets begrundelser for at
sige nej til diverse færdselsreguleringer
Til brug for besvarelse af TRU alm. del, spørgsmål 190, har Transportministeriet anmodet Vejdirektoratet om
at udarbejde et notat, hvori der redegøres for med hvilke begrundelser, at politiet har mulighed for at sige nej
til ensretninger, trafikomlægninger, hastighedsbegrænsninger m.v.
Det er indledningsvist nødvendigt at sondre imellem de forskellige færdselsreguleringer, da disse træffes i
medfør af forskellige bestemmelser i færdselsloven
1
og indeholder forskellige kompetenceforhold.
I henhold til § 92, stk. 1-3, er det vejmyndigheden, der med samtykke fra politiet kan træffe færdselsmæssige
bestemmelser, som indvirker på vejens udnyttelse eller indretning (trafikale omlægninger af vejen). Det dre-
jer sig bl.a. om bestemmelser om parkering, etablering af fodgængerfelter, forbud mod færdselsarter og hel
eller delvis afspærring af vej.
Det er herudover vejmyndigheden, der træffer afgørelse om udførelse af vejanlæg, der kan have væsentlig
betydning for færdslens sikkerhed og afvikling med samtykke fra politiet. Dette følger af færdselslovens §
100, stk. 1.
I henhold til § 92 a, stk. 1, er det politiet, der med samtykke fra vejmyndigheden, kan træffe bestemmelser
om ubetinget vigepligt og ensretning af færdslen.
Endeligt er det politiet, som efter forhandling med vejmyndigheden, træffer afgørelse om lokale hastigheds-
grænser i medfør af § 92 a, stk. 2.
Det er således vejmyndigheden, der træffer afgørelse med politiets samtykke efter § 92 og § 100, stk. 1,
mens det er politiet, der træffer afgørelse med vejmyndighedens samtykke efter § 92 a, stk. 1, og efter for-
handling med vejmyndigheden efter § 92 a, stk. 2. Opstår der uenighed mellem de to myndigheder har
begge parter mulighed for at indbringe sagen for transportministeren, der derefter kan træffe endelig afgø-
relse i sagen.
Bestemmelser der træffes af vejmyndigheden efter færdselslovens § 92 skal varetage færdselsmæssige
hensyn, herunder hensyn til færdselssikkerhed, færdselsafvikling og færdselsregulering, eller være begrun-
det i hensyn af mere almen karakter, f.eks. miljømæssige hensyn. Det er i den forbindelse tvivlsomt, om va-
retagelse af hensyn af mere almen karakter kan stå alene. Der kan i den forbindelse henvises til lovbemærk-
ningerne til færdselslovens § 92 d, hvoraf fremgår, at
”ifølge
forarbejderne til § 92, stk. 1, i færdselsloven af
1976 (lov nr. 287 af 10. juni 1976) vil der ikke være noget til hinder for, at der ved beslutninger om foranstalt-
ninger efter stk. 1 også tages hensyn til andet end de færdselsmæssige forhold, for eksempel miljømæssige
hensyn. Der henvises til Folketingstidende 1975-76, tillæg A, sp. 410.
1
Lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018 om færdselsloven, som senest ændret ved lov nr. 2083 af 21. december 2020.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450