Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2282151_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2020
2020-8132
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 19:
Ifølge BBC har man nu i London anskaffet sig automatiske kameraer, som kan
registrere biler og motorcykler,
som larmer for meget, jf. artiklen ”Supercars:
Cameras set up to detect Knightsbridge noisy drivers” bragt i BBC News, Lon-
don den 8. oktober 2020. Vil ministeren undersøge, om de kan bruges i Dan-
mark, og i givet fald tage initiativ til at få dem anskaffet?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Færdselsstyrelsen,
som har oplyst følgende:
”Færdselsstyrelsen
har overordnet gennemgået den tilgængelige information
om de lydkameraer, der er opstillet i Storbritannien. Den tilgængelige informa-
tion er ikke fuldstændig og omfatter alene de første indledende undersøgelser,
der er udført forud for den praktiske implementering af lydkameraerne. Færd-
selsstyrelsen har derfor ikke kendskab til det konkrete udstyr, der anvendes i
Storbritannien eller det juridiske grundlag, som anvendelsen baseres på.
Ifølge dansk lovgivning må et køretøj ikke være i en sådan stand, at det
med
en tolerance på 3 decibel
støjer mere end de støjgrænser, der er fastsat i reg-
lerne for typegodkendelsen af køretøjet. Støjgrænser afhænger således af køre-
tøjets art (f.eks. motorcykel, personbil, lastbil) og køretøjets teknik (f.eks. ben-
zin, diesel, motorstørrelse, motorteknologi m.v.). Derudover har køretøjets re-
gistreringstidspunkt også en betydning for støjgrænsen, da kravene er blevet
skærpet gennem tiden, ligesom der har været anvendt forskellige testmetoder
for støjkrav.
De nødvendige oplysninger om et konkret køretøjs godkendte støjniveau vil
endvidere ofte ikke fremgå af Motorregistret (DMR), men vil derimod kræve et
opslag i køretøjets typegodkendelse.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om automatiske kameraer, som kan registrere biler og motorcykler, som larmer for meget, også kan bruges i Danmark, og i givet fald tage initiativ til at få dem anskaffet, til transportministeren
2282151_0002.png
Der er i Danmark endvidere visse krav til en støjmåling, for at den kan bruges
som grundlag for strafforfølgelse. Der er krav til måleudstyr og til måleomgivel-
serne. Eksempelvis vil køretøjets hastighed, vejrforhold og baggrundstøj på-
virke resultatet af målingen. Det fremgår ikke af det tilgængelige materiale fra
Storbritannien, hvordan dette er løst med lydkameraerne opsat i London.
Udover støjkravene til køretøjer i forbindelse med typegodkendelse, fremgår
det endvidere af reglerne i Færdselsloven, at et køretøj ikke må
betjenes
på en
sådan måde, at det afgiver unødig støj. Da støjgrænsen, som relaterer sig til be-
tjeningen af et køretøj, ikke er objektivt fastsat, er det Færdselsstyrelsens vur-
dering, at det ikke uden yderligere undersøgelse er muligt at vurdere betjenin-
gen af køretøjet på baggrund af et fast installeret lydkamera.
Af de ovennævnte årsager, vurderes det umiddelbart ikke muligt inden for de
gældende danske regler om støj fra køretøjer at varetage kontrollen af ulovlig
støj gennem anvendelse af lydkameraer, der måler støj fra forbikørende køretø-
jer.”
Som det fremgår af udtalelsen fra Færdselsstyrelsen, er der en række udfor-
dringer ved at anvende lydkameraer i forbindelse med håndhævelse af støj fra
køretøjer på de danske veje. Jeg er dog meget opmærksom på miljøpåvirknin-
gen fra vejtransporten og de køretøjer, som støjer væsentligt mere end andre.
Jeg synes derfor, at det kan være interessant at få undersøgt, om det er muligt,
at vi også i Danmark kan drage nytte af denne nye teknologi i forbindelse med
håndhævelse af reglerne. På den baggrund vil jeg bede Færdselsstyrelsen lave
en nærmere afdækning af anvendeligheden af lydkameraer inden for de danske
regler om støj fra køretøjer.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht