Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2372223_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. februar stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (Ø).
Spørgsmål nr. 186:
Vil ministeren redegøre for, hvilke aktiviteter/funktioner/afdelin-
ger inden for Banedanmarks kerneaktiviteter, så som drift og vedli-
gehold af jernbanen, Banedanmark har sendt i udbud og efterføl-
gende udliciteret siden år 2010 og frem til nu? Besvarelsen bedes
suppleret med en opstilling af de pågældende udbud i et skema
med angivelse af type aktivitet/funktion/afdeling, økonomisk om-
fang, samt årstal og varighed af kontrakt.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser føl-
gende:
”Banedanmark har forstået spørgsmål således, at spørgeren er in-
teresseret i en opgørelse, som viser Banedanmarks udbud med ef-
terfølgende udlicitering inden for drift og vedligehold af jernbanen,
dvs. udbud af opgaver, hvor der samtidig er sket flytning af medar-
bejdere fra Banedanmark til en ekstern leverandør (virksomheds-
overdragelse).
Der blev på baggrund af Teknikanalysen i 2016 besluttet en out-
sourcingstrategi, som medfører, at vedligeholdelsesopgaver frem-
over skal varetages af eksterne entreprenører. Dog vil vedligeholdet
af de nuværende sikringsanlæg ikke blive outsourcet grundet den
igangværende udrulning af Signalprogrammet.
Indtil 2016 udførte Banedanmark størstedelen af vedligeholdelses-
opgaverne inden for fagene spor og kørestrøm med egne medarbej-
dere, der ved ressourceknaphed blev suppleret med brug af under-
leverandører. Inden for forst og stærkstrøm anvendtes ligeledes
eksterne entreprenører, mens en mindre del af opgaven blev udført
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om, hvilke aktiviteter/funktioner/afdelinger inden for Banedanmarks kerneaktiviteter, så som drift og vedligehold af jernbanen, Banedanmark har sendt i udbud og efterfølgende udliciteret siden år 2010 og frem til nu, til transportministeren
2372223_0002.png
Side 2/2
af interne medarbejdere. Andre områder, eksempelvis drift og ved-
ligehold af Banedanmarks tele- og netværksinfrastruktur blev fore-
taget af eksterne leverandører.
Outsourcingstrategien betyder, at der opnås en ensartet styrings-
model for Banedanmarks vedligeholdelsesopgaver. Samtidig sikres
det, at opgaverne varetages af entreprenører, der kan agere med
den nødvendige fleksibilitet, mens Banedanmark bliver en fagligt
stærk indkøbsorganisation.
Ud over de styringsmæssige fordele er det forventningen, at out-
sourcing ville medvirke til at reducere omkostningerne til vedlige-
hold. Beregninger på baggrund af de gennemførte udbud viser, at
det er muligt at hente den forventede besparelse.
Banedanmark har udarbejdet en opgørelse over de outsourcede op-
gaver som vedlægges som bilag. Den viser udbud med udlicitering i
perioden 2018-2025 og viser de aktiviteter, hvor der, som en del af
Banedanmarks igangværende outsourcingsstrategi, er sket virk-
somhedsoverdragelse eller forventes at ske virksomhedsoverdra-
gelse. Erfaringen fra de første udbudsbølger viser, at det er muligt
at hente den forventede besparelse.
Der har herudover været en række udbud, og er planlagt udbud, in-
den for drift og vedligehold af jernbanen i perioden 2010-2025,
men disse er ikke medtaget i opgørelsen, da det er opgaver, som
Banedanmark i hele perioden har fået løftet med eksterne ressour-
cer og der dermed ikke har været tale om udlicitering i forbindelse
med disse udbud.
Det samlede økonomiske omfang af de udliciterede aktiviteter i bi-
laget er på 325-355 mio. kr. Det økonomiske omfang er ikke fordelt
på de enkelte aktiviteter af hensyn til Banedanmarks kommende
udbud. Der vil således være risiko for, at Banedanmark opnår min-
dre gode tilbud, hvis styrelsens omkostninger til de enkelte aktivi-
teter er offentligt kendte.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht